27 June 2011

[politik] bersih lagi

disebabkan tivi kat rumah keramat tiada astro maka aku terpaksa menonton apa yang ada. media yang dipelopori oleh gerombolan songkok tinggi. setiap malam kita dihidangkan dengan sesi fitnah secara terang terangan. terutama di tivi3suku.

bersih yang dijadualkan pada 9 julai hadapan dikatakan haram. perhimpunan dianjurkan untuk menuntut pilihanraya yang lebih telus. kelihatan beberapa pihak yang menuntut supaya perhimpunan bersih itu tidak diadakan. terutama oleh juak umngok, perkasa. mereka berkumpul secara 'aman' untuk menuntut agar bersih tidak diteruskan. malah laporan polis juga dibuat. 'aman' bererti mereka tidak sampai 20 orang. haha

polis juga telah memulakan langkah. kalau keluar pakai baju kuning akan ditangkap. baju yang tulis bersih akan ditangkap. semua arahan dari pak menteri.

berikut adalah beberapa dalil yang di utarakan oleh mereka.
  1. pelancong akan lihat negara tidak aman
  2. para peniaga kerugian
  3. menyebabkan kacau bilau
  4. bukan budaya kita
aku nak ulas disini. para demonstran bukanlah jenis yang datang untuk membuat kekacauan. kami hanya berkumpul dan berarak ke istana negara. apa kekacauan yang timbul disitu? sama seperti thaipusam di batu cave yang berkumpulnya hampir 1juta umat manusia. tidak ada sebarang kekacauan yang berlaku. sepanjang aku berdemo kekacauan dimulakan oleh pihak polis. mereka menyerang para demonstran yang berkumpul secara aman.

di trafalgar square, london, boleh dikatakan hampir setiap minggu ada demo. namun pihak berkuasa disana tidaklah memukul para demonstran. mereka hanya memantau aktiviti demonstran. dan london masih menjadi destinasi pelancongan. apa yang pelancong menjadi takut di mesia adalah kerna pak polis dan fru yang sudah standby dengan trak air, tear gas. jika para demonstran tidak membuat sebarang kerosakan tak payahlah nak sembur semua tu. 

tt ada bagi kira kira minggu lepas. katalah seorang yang datang berdemo bawak rm100. kalau dah 300k yang turun tidakkah secara senyap kita telah menjana 30m dalam 1hari?mana yang dia kata kerugian kepada para peniaga? kerugian terjadi bila fru tembak air dengan tear gas. kenapa perlu menyerang mereka yang sedang berniaga?

semasa idea malayan union di ajukan untuk membentuk negara siapa yang turun kat JB? siapa yang berkumpul dekat dataran? gambar apa kat buku teks tingkatan 3 tu? itu semua demonstrasi. siapa kata demonstrasi bukan budaya kita sedangkan kita juga berdemo sebelum mengecap kemerdekaan? 

ghandi berdemo menuntut kemerdekaan. lenin jatuh pasal demo. perang vietnam tamat sebab demo. kenapa mereka kata demo bukan budaya kita? ia kerna mereka tahu dengan demo mereka yang berkuasa akan jatuh. segala kekotoran kejahatan pengkhiatan mereka akan terhijab bila mereka tidak lagi berkuasa. maka itu aku akan turun demo walaupun aku ada final present di kolej aku.

No comments: