18 December 2011

[kerja] newbies

sudah 1 minggu aku berjaya harungi tanpa sebarang masalah di tempat kerja baru. aku sudah kerja dan kalian tidak mengetahui akan berita ini? sengaja aku tidak menghebahkan. aku tengah pokai sekarang ni. kalau aku bagitau nanti kene belanja makan pula. nanti dah gaji adelah.

kerja baru ni ok juga lah. basic agak rendah tapi dari cek claim yang dorang dapat masa hari khamis lepas aku rasa basic boleh simpan buat belanja kawen. dengan sape? pengantin perempuan lah.haha

kerja baru ni kat puchong tapi aku kerja site. so berterabur la lokasi yang aku jajahi. most of them in kL area.

sebagai orang baru banyak benda nak kena belajar. mengafal nama equipment, nama system, nama team member, nama customer, jalan pergi lokasi, dan yang paling penting lokasi makan paling best dekat dengan setiap lokasi. kerja kerja juga mencekik jangan dilupa.

semoga aku berjaya dalam kerja baru aku ni. doa kalian amat di dambakan.


04 December 2011

[kawen] aimy

awek ni dah kawen akhirnya. melepas aku. hehe.

pastinya ramai lelaki di luar sana yang berkongsi perasaan yang sama dengan aku. seorang awek yang lawa, cun, cantik telah terlepas ke tangan lelaki lain. what a lucky guys. walau kami cuma berkenalan sebagai rakan sekelas tetapi aku rasa hubungan aku dengan aimi sangat rapat dan tidak salah kalau aku gelar dia sebagai seorang kakak kepada aku. dia banyak membimbing aku tidak kira dalam urusan pelajaran atau pun hidup. aku sering menghubungi dia untuk mendapatkan nasihat.

Aimy. from the bottom of my heart. hope you and your husband will live happily ever after.

sedikit cebisan daripada majlis persandingan.

suasana dalam dewan


singgahsana yang tersergam indah

kek

memotong kek

pengantin bersama rakan rakan

taca menyain dengan penuh tekun

yah cuma berlakon

best picture of the day

selesai sudah aimy. lepas ni siapa pula??? keh keh keh . . .

02 December 2011

[jiwa jiwa luka] kawan

aku punya ramai kawan. aku tak pernah memilih kawan. aku berkawan dengan sesiapa sahaja yang sudi berkawan dengan aku. aku punya kawan seorang imam. aku punya kawan seorang mat pet. aku berkawan dengan ahli perniagaan yang agak berjaya. kawan aku seorang bouncer. artis berkawan dengan aku. atlit juga aku berkawan. kaki pukul, pecah rumah, peragut, tonto, punk dan pelbagai jenis manusia.

aku berkawan dengan mereka semua.

kadang berlaku perselisihan faham dikalangan kami. ada yang menarik muka. ada yang berkecil hati. bertumbuk. langgar lari, peca kereta, curi henpon dan pelbagai jenis cara untuk membalas perlakuan kerna amara mereka itu.

aku berhadapan dengan mereka semua.

ada yang dipulau oleh rakan rakan. ada yang memulaukan diri sendiri daripada rakan rakan. mungkin kerna mereka terhiris dengan perlakuan rakan rakan. mungkin sikap sombong dalam diri yang tidak dapat dibuang. mungkin sudah tidak sehaluan dengan rakan rakan lagi.

aku kenal dengan mereka semua.

aku ditegur imam akan perbuatan ku. aku masih minum semeja. aku menegur peragut. kami masih lepak di kedai mamak. mereka yang dipulau oleh rakan rakan masih ke shopping kompleks dengan aku.

namun tidak pernah aku dibuang oleh kawan aku sendiri. walau seteruk mana perangai mereka. walau seleceh mana aku pada pandangan mereka. walau tiada siapa menegur mereka kecuali aku. aku masih berkawan dengan semua mereka.

tetapi aku telah dibuang oleh seorang rakan yang aku rasa terbaik pernah aku miliki. seseorang yang sentiasa disisi ketika aku sayu. yang memberi kekuatan ketika aku layu. seorang rakan yang sentiasa mengingatkan aku tentang baik dan buruk. the only friend who always remind me about solat.

sekarang dia pergi dan membuang aku tanpa aku tahu apa sebab. semoga dia sentiasa dalam lindungan Allah s.w.t.

[kawen] amen & bye

minggu lepas aku ke utara tanah air untuk menghadiri majlis persandingan amin bersama pasangan juga bye bersama pasangan. bulan lepas ketika majlis sebelah pihak perempuan yang di adakan di sah alam tidak dapat aku hadiri kerna aku sekolah. oleh itu aku ke perlis. bye punya majlis pula sekali harung. alang alang sudah di sana kami stop by je la. namun jika 24 december ini ada kaki akan ku terjah jua pulau mutiara lagi sekali.

cakap banyak tak guna. ni sedikit gambar yang sempat aku petik. ada juga yang wan petikkan ketika aku sedang melahap di bawa khemah.

banner yang halus 

amin menyeringai...mentang mentang dah dapat

amin & ami

lovely couple...kadang aku jeles gak dengan dorang ni...hehe

bandi with his family

bye...bulu banyak dah cukuq...katanya...

serius...lu orang takkan jumpa amp ni kat KL...sungai kelang mungkin...

aku gerak dari sini dengan asan, ami & abib. dorang pck up aku jam 3 pagi di keramat. sampai rumah amin lebih kurang jam 1.30. ami punya bising. haha. kemudian gerak ke rumah bye. sampai jam 5. orang tengah berkemas baru kami nak sampai. tapi tak mengapa kerna lauk masih ada. 

kepada abang asan (bukan asan gay) saya meminta maaf. ko sombong sangat. mentang mentang dekat boleh nak gerak lambat. ingat kami orang takda kerja lain nak tunggu ko?? haha


13 November 2011

[raya] aidiladha 1423h

seperti tahun tahun sebelum ini aku beraya di rumah kampung delek. iyelah kan. aku belum kahwin lagi. kalau tidak sudah tentu aku ke rumah mertua.

solat raya macam biasa aku ke masjid. bukan tidak mahu ke surau berhampiran rumah tetapi crowd yang ramai disana menyebabkan kesesakan. lagi pula di masjid kalau ustaz mahfuz baca khutbah sedap dengar.

raya ke-1 (baca pertama) aku hanya duduk di rumah. tiada kemana kerna memang tiada arah untuk dituju. nak lepak dengan member member semua sibuk raya dan menolong di surau/masjid. surau di rumah berhampiran hanya menjalankan aktiviti korban pada hari raya ke-2.

raya ke-2 aku ke surau untuk memberi tangan dalam aktiviti korban. aku datang dengan semangat. lebih kurang jam 8 sudah pacak. akan tetapi orang ramai sudah pun mula menelubingi kawasan penyembelihan. aku ingat nak tolong tetapi sudah banyak orang yang sudah ada disana. mereka juga punya seragam hitam sebagai tanda ahli yang diberi tanggungjawab untuk menjalankan tugas masing masing.

selepas seekor lembu telah tumbang aku rasakan aku tiada punya ruang untuk memberi tangan memandangkan ahli seragam hitam sudah banyak. aku pulang ke rumah sebentar untuk mengambil kamera. aku dapat rasakan mengambil gambar lebih baik dari jadi penyemak yang hanya memandang.

sekitar aktiviti penyembelihan di surau haji sulaiman kg delek kiri (baca tragedi berdarah)


menanti giliran

dipinggirkan

penyerahan

pap yang penting? KERJASAMA!!!

potong telur

bersama melapah

membersih perut

dari celahan

YB

pemuda harapan kampung


memberi dan menerima

**last aku datang surau 2 tahun lepas masa raya haji juga...tapi masa tu aku tolong...

10 November 2011

[hidup] polis

hubungan aku dengan polis memang tak ngam. aku memang anti dengan polis sejak sekian lama. sebab utama? aku sendiri tak tahu.

antara sebab aku tak suka dengan polis ialah sebab mereka suka kacau masa demo. mereka sangat berat sebelah kepada kerajaan sekarang. sepatutnya mereka bertindak mengikut perlembagaan. oleh kerna ada suara suara ghaib mereka terpaksa mengikut segala arahan walau ianya berlawanan sama sekali dengan perlembagaan.

akan tetapi bila aku ada masalah aku akan buat repot kepada polis juga. mula dulu masa kereta amin kene pecah kami buat repot di balai. kemudian belalang tempur biru pula hilang juga aku repot pada polis. namun apa yang aku pelik bila kejadian begini aku akan jadi baik pula dengan polis. masa laptop hilang aku boleh beritahu yang laptop berharga 1500 je? masa belalang pula boleh aku buat repot sebelum renew roteks.

apa kena aku ni? hari tu siap boleh nak bertumbuk dengan polis tapi bila benda jadi kat aku boleh pula jadi baik. betul lah amin kate "apahal aku baik sangat dengan polis ni?"

celaka apa. polis pasang hantu ke kat balai??

[kerja] interview

susah betul nak dapt interview masa takda kerja...

kalau tengah kerja macam macam yang panggil pula...

04 November 2011

[hidup] perancangan

kita kalau nak buat apa apa benda sepatutnya kita merancang dahulu. betul bukan?

aku ingat hari ini aku nak datang bmi pagi pagi jumpa brader sharul install labview. pastu pergi office jumpa dr. izhar. pastu ambil semula laptop pada brader sharul. balik rumah keramat. ambil barang. jumpa siti fid ambil assignment. kemudian terus bergerak ke klang. solat jumaat di masjid kg delek.

itu yang aku ingat nak buat untuk hari ini. jumaat. namun segala rancangan aku sekadar rancangan. semua tak boleh (ada orang tu cakap ala ala jambu).

apa yang terjadi ialah. datang ke bmi jumpa brader shahrul. dia kata lepas jumaatlah. 2 jam baru siap tu. pergi ofis bmi. dr. izhar sudah tiada. balik kampung mungkin.sesudah itu aku balik ke rumah keramat sambung tidur. lepas solat jumaat baru aku ke bmi tunggu brader shahrul install sampai jam 5. sekarang baru 420. aku lupa nak pergi ambil assignment pada fid lagi. kene patah semula ke keramat.

**sakit kepala...sakit otak...beberapa hari ini...

[part time] laptop ujang

disebabkan aku tidak mempunyai laptop atau computer ujang dengan baik hati telah memberi aku meminjam laptop beliau. setelah beberapa minggu aku menggunakan laptop ini satu masalah besar telah timbul.lcd telah menjadi kabur dan menyukarkan pandangan

aku agak kaget pada mulanya. aduh...macam macam jatuh atas kepala ni. lepas 1-1. benda yang paling aku risau ialah aku tak dapat menyiapkan kerja sekolah. lagi lagi assignment Ai yang aku 1 grup dengan ujang.

lantas kawan kawan yang berhampiran segera aku hubungi. akhirnya setelah dibuat beberapa ujian ternyata lcdnya rosak. aku dah cuba plug-in kat monitor masa kat opis mus. setelah mendapat satu kepastian aku segera hubungi sesiapa yang punya monitor pula.

dan kini aku sudah punya monitor yang di pinjam dari seorang tua yang duduk di kelana jaya. aku pergi rumah dia malam tadi. tapi aku tak nampaklah adik beliau. mungkin sudah di sorok kerna takut adiknya jatuh hati padaku. haha

cukup cukup. aku nak kene siapkan assignment ni. janganlah kacau

01 November 2011

[kawan] dunia akhirat

orang kata kawan ketawa mudah dicari kawan menangis ko nangislah sorang sorang.

aku bersyukur walau aku sedang down gila babi sekarang ni tapi sekurang kurangnya kawan kawan aku masih sayang aku. walau kalian tidak dapat membantu secara langsung - material - sekurang kurangnya kalian masih mahu menghubungi dan bertanya khabar. terima kasih kalian.

ada juga kawan yang sanggup bersusah untuk aku. aku gelar mereka sebagai sahabat. sahabat pada aku adalah mereka yang sanggup bersusah untuk kita tanpa mahu sebarang balasan. mereka menemani tidak kira waktu kita senang atau susah. mereka bersama kita sebilang masa. buat mereka ini diharap Allah akan membalas dengan segala kebaikan. aku cuma mampu berdoa di kala ini. jika punya perkataan yang lebih dari terima kasih akan aku ucapkan sebagai tanda perhargaan buat mereka.

ada juga kawan yang jenis downkan kita masa kita sedang down. aku bersyukur kerna aku tidak punya kawan begini. kawan kawan aku semuanya supportive. biar cuma melalui kata kata tidak mengapa kerna aku tahu kalian ikhlas.

[hidup] runsing lagi

aku gila punya tak betul sekarang ni. segala yang aku buat seperti tidak menjadi. pepatah menyebut seperti jatuh di timpa tangga. sekarang aku bukan begitu. aku lebih teruk sebenarnya. sudahlah jatuh masuk dalam parit di timpa tangga kereta lalu langgar lopak air kena pada aku kemudian hujan turun dengan lebatnya paras air parit menjadi tinggi tangga tersekat dan aku tak dapat keluar dari parit seterusnya seekor anjing lalu sambil kencing kedalam parit kena kat aku ada pulak pempers dengan bahan buangan bayi yang di buang kedalam parit lalu mengenai muka tanpa dapat aku elak. lebih kurang beginilah hidup aku sekarang.

nak cerita masalah masalah yang sedang aku hadapi sekarang ini disini amatlah tidak sopan cuma apa yang boleh aku beritahu ialah jika ada orang datang kat aku dan bertanya "bang nak beli lembu saya ni sekor. saya jual kat abang singgit je" nescaya aku akan melukakan hati beliau kerna tidak dapat membantu beliau dalam urusan jualan beliau itu.

orang sering kata "setiap yang berlaku ada hikmahnya". mereka melaungkan perkataan sabar. aku juga begitu ketika sesiapa mengadu kepada aku. namun apabila segala yang berlaku itu jaatuh himpap atas kepala kita sendiri. apa boleh kita kata? bahu yang memikul lebih berat dari mata yang memandang.

aku cuba untuk tabah. aku cuba kembali ke atas jalan yang sebenar. tetapi aku tidak tahu dimana jalan itu. aku cuma terus berjalan dan terus berjalan sehingga aku sendiri tidak tahu itulah jalan yang aku sedang cari.

orang kata hidup umpama roda yang berputar. kadang kita diatas kadang kita dibawah. hidup aku pula umpama roda kereta kebal atau excavator. yang guna rantai tu. so dia panjang dan bukan bulat seperti tayar kereta atau motor biasa. oleh itu aku berada di bawah untuk tempoh yang lama. kene pulak excavator tu tengah lunch hour. makin lamalah aku diwah ini hendaknya.

30 October 2011

[hidup] runsing

hidup aku terumbang ambing
seperti kapal di tengah lautan tatkala ribut melanda
di dalam kotak pemikiran ku kosong
aku sendiri tidak tahu apa aku fikir
aku sendiri tidak tahu apa yang aku mahu

aku melihat tanpa perasaan
aku berjalan tanpa perasaan
aku belajar tanpa perasaan
aku membantu tanpa perasaan
aku minum tanpa perasaan

aku pandang dia
aku buntu
sejak sekian lama
kenapa hari ini aku pandang tanpa punya perasaan

aku rindu pada aku
di mana aku ketika ini
aku tidak mahu terus begini

29 October 2011

[rempit] hilang

bangun pagi nak pergi ke sekolah untuk belajar seperti biasa di hari sabtu

jam baru 830 pagi

turun bawah dengan semangat

belalang tempur biru tiada

haru biru hidup aku

aku yang semakin terhimpit

ya Allah, semakin berat tanggungan di bahu ini

iyya kanakbudu wa iyya kanasta'in

27 October 2011

[part time] lagi lagi exam

budak budak yang belajar sekali dengan aku masih tak tahu yang sebenarnya aku ada hutang dengan bmi. di sebabkan oleh hutang tersebut aku tak dapat untuk register lagi. dan disebabkan tak register aku tak boleh exam.

tapi aku buat macam takda apa je. datang kelas macam biasa. buat lab macam biasa. hantar report macam biasa. pening kepala buatkan assignment untuk dorang pun macam biasa.

di sebabkan hutang aku yang berjumlah hampir 5k dan aku juga tiada sumber pendapatan maka aku rilek rilek je. aku ingat sem ni aku terpaksa gantung dulu then sem depan aku register macam biasa. harap harap result aku untuk sem ni akan disimpan oleh lecturer pabila aku register semula nanti.

aaaaaaarrrrrrgggggggggghhhhhhh!!!!!!kenapa semua pun nak kena ada duit? bayar pakai daun ke batu tak boleh ke???

[hnd] ijat rimau

masa duduk asrama memang macam macam perangai orang yang kita akan jumpa. mula mula duduk asrama wing jahat dengan orang orang jahat memang ok sebab tak kenal lagi. lepas dah beberapa ketika baru aku tahu aku tak salah wing. bukan macam mus yang sering merempat kat wing kami orang.

cerita benar ini bermula di tingkat 1 asrama lelaki bangunan lama. kira the west wing la dimana kejahatan direncana disana. orang orang pelik di wing ni ramai tapi tak sepelik ijat rimau. nama penuh dia aku tak tau tapi yang pasti kami panggil dia dengan nama ijat. dia orang temerloh.

dengar cerita dari mulut dia sendiri dia ni membela. bukan bela kucing macam orang lain tapi bela rimau. kira macam saka macam tu. katanya pandai mengurut tapi bila boboi mintak urut dia kata baru belajar urut kaki belum sampai tangan. haha

ijat rimau hidup dalam misteri. dia pernah tidur di katil tanpa tilam. atas palang besi dia boleh tidur. dia juga sering mendengar bunyi bunyi pelik di belakang billik aku. untuk pengetahuan belakang bilik aku ada serumpun pohon buluh kuning. orang kata situ port jin.

hanif basri (orang tua) cukup risau jika ijat rimau ada bersama. ada sekali masa sesi mari bercerita hantu meremang bulu roma orang tua masa ijat bukak cerita. tapi orang tua geng dengan ijat besen. so takda ape apa sangatlah.

banyak lagi misteri budak ijat tu sampai aku dah lupa. haa...kami pernah jumpa dia sekali masa di temerloh. masa tu nak pergi camping kat bekelah. macam mana kami boleh jumpa dia pun tak tau.

**p/s ijat rimau kata dia ada sedara masa dekat bmi tapi bob tak mengaku..haha

[hiburan] menonton tivi bahagian 2

menonton tivi boleh jadi benda paling tak berfaedah untuk dilakukan oleh seseorang. kajian di barat - yang tak berpaksikan ketuhanan -  menyatakan umur seseorang akan pendek sebanyak 1.5 hari selepas menonton cerita yang tidak berguna selama 2 jam. sama juga macam dorang cakap umur akan pendek sebanyak 3 hari untuk sebatang rokok. nonsense.

semenjak aku kehilangan laptop beberapa bulan yang lalu, hidup aku banyak ditumpukan pada tivi. dari pagi sampai ke malam aku tengok tivi je. takda lah perkara lain macam main bola ke, main tenis (friend with benefit) atau mencangkul di halaman rumah yang aku lakukan selain tengok tivi.

apa cerita yang aku tengok. macam macam. masa bulan puasa lepas setiap hari aku akan layan upin dan ipin dengan bucuk. apa mimpi aku tak pernah tengok cerita tu sampailah bulan puasa lepas. sebab nak tunggu punya pasal aku kene layan cerita upin ipin ni. nak layan rumah kedai dah tak ditayang lagikan.

selain upin ipin aku juga layan cerita tamil dan hindustan. memang sedap layan cerita dari india ni dia punya sedap macam makan pop corn masa tengok wayang. tak kenyang dan tak cukup cukup. cerita dari india ni puncanya cuma 1. awek nak lawa, pastu polis jahat kacau orang kampung, datang hero belasah semua, dapat awek, setel.

baru baru ni pula aku telah potong chanel mtv kat estro. maka sudah tak banyaklah chanel estro kat rumah aku. tapi aku bijak. aku telah mencari segala chanel yang memang sedia ada tetapi tidak di highlight bintang oleh aku. contohnya cerita india dan china. setelah aku bintangkan semua chanel yang ada dapatlah nak cover balik chanel mtv yang aku potong tu.

setelah aku menghighlightkan segala chanel baru aku sedar terdapat chanel korea. memang celaka orang korea punya cerita. aku dari dulu memang anti cerita korea ni. sejak cerita winter sonata. aku benci sebab dari start sampai habis dorang menangis je. baik buat cerita tajuk tears sonata. tetapi ada berita buruknya. baru baru ni aku terjerumus ke dalam cerita korea yang lain. kat ntv je cerita ni. tajuknya coffee prince. memang celaka cerita ni sampai aku tak jadi nak pergi librari pagi pagi sebab cerita ni start jam 12 tengahari.

aku tak tau sampai bila aku akan terpengaruh dengan tiub ni. harap nanti ada sesuatu kebaikan dari tiub ni untuk aku.

25 October 2011

[hiburan] Menonton bola pula

Ada 2 game aku nak cerita. Dan ke 2-2 game adalah melibatkan menyu. aku bukan nak cerita pasal cara permainan mereka yang macam celaka tapi pasal peminat menyu di mesia.

Penyokong menyu yang paling celaka ialah mat-k. serius kalau aku tak sabar memang dah letup. Mula game dengan liverfool. Aku tengok kat kedai makan kat keramat. Aku tengok dengan taca. Katanya dia peminat liverfool. Pemain liverfool kacak (katanya). Rasanya pemain liverfool yang kacak dah lama retired (yang bernama rush). Boleh pulak mat-k duduk meja sebelah ni dia punya ulasan macam hasbullah awing. Siap menganjing lagi. Kalau aku dengan budak budak dah lama senyap mat-k. aku terpaksa mengawal sebab aku dengan awekkan. Hehe

2nd game pulak masa lawan city. Haha aku suka tengok game ni sebab menyu kene 6 biji. Yang aku nak cerita mat-k duduk depan sekali. Remote kat tangan dia. Celaka ape orang tengah seronok menganjing menyu dia tukar. Nasib baik aku dengan orang tua (abang halim). Rasa nak terbang kerusi je aku.

Secara pukalnya boleh disimpulkan peminat menyu memang macam sial. Kalau dia menang macam sial kalau kalah pun macam sial. Pendek kata sial lah puih (gaya abang long dil). Aku ingat nanti dapat lepak dengan geng geng anti menyu aku nak menganjing dorang la. Menari atas meja lagi sekali? hehe

[hiburan] Menonton tivi

Terdapat pelbagai cerita yang ditayangkan di tivi setiap hari. Drama melayu, omputih, korea, katon, sukan, dokumentari dan macam macam lagi. Tivi di rumah keramat kalau aku disini akan terpasang 24jam. Aku memang tak pernah off. Bukan tak boleh off tapi aku sengaja biar ia terpasang. Cuma ia akan aku off pabila aku perlu menggunakan extention untuk dibawa keluar.

Tapi aku bukan nak cerita pasal extention wire. Aku nak cerita tentang perihal oraang yang menonton tivi.

  1. emotional – di rumah keramat adam. Tengok cerita sofiyya penuh perasaan. Siap maki hamun. Sama macam ucu masa kat busut. Kadang tu dia punya emosi siap sepak tangga, baling remote. Rileks sudah tengok orang berlakon je kot.

  1. tak pandang tivi – ini mak. Dia kat dapur tengah masak. Kat tivi depan tengah cerita melayu. Aku tukar dari jauh dia jerit. Oooii. Mak tengah tengok laaa. Aku tanya tengok apanya kat dapur. Tenang mak jawab. Mak dengar la. Kadang tu da depan tivi dia boleh layan main game kat henpon. Kalau tukar dia punya hangin.

  1. excited – ni berlaku pada ramai orang lelaki ketika tengok bola. Kene pulak tengok m.u kene 6-1 macam malam tadi. Memang heven la. Haha.

  1. cibai – jenis orang tengah tengok dia boleh tukar. Ini perangai abas. Celaka suka kacau orang tengok tivi. Dia tak habis nak buka channel [v] tak pun mtv. Padahal orang tengah sedap layan movie.

  1. tidur – jenis cerita baru start 10 minit dia da tidur. Bukak lah cerita ape pun. Cerita hantu ke, aksi ganas ke, yang penting baru intro dia dah tidor. Haha sape ye?

So anda terjatuh pada kategori yang mana? 

21 October 2011

[jiwa jiwa luka] marah lagi

entri yang bisa mengguris perasaan itu telah di padam

harap saya di maafkan

juga persahabatan kita terjalin sperti dahulu

no heart feeling


19 October 2011

[hidup] macam macam hal

pagi aku ada interview dengan HP kat damansara. jawatan kuli je. akan tetapi sebelum aku pergi interview tersebut aku sudah melawat kawasan malam semalam. aku jalan jalan dengan seorang awek ( solo lagi dan bukan aku punya). siapa nak berkenalan sila amek borang. hehe

sambil berpusing pusing mencari lokasi sebenar kejadian (nampak dah menara hp tapi tak tau jalan masuk) aku berbicara dengan awek tersebut. satu perkara yang menarik ialah awek tu boleh cakap yang "aku suka damansara ni, lelaki lelaki kat sini hensem hensem"

**maka secara automatiknya aku konfiden yang amat akan mendapat kerja sebagai kuli di HP. sebab? budak tadika pun tahu...

16 October 2011

[menulis] pertandingan

suatu hari kenalan phd telah mesej aku.

phd : salam usop. minat berkarya? ada pertandingan cerpen putrajaya. untuk maklumat layari www.ppj.gov.my

*lebih kurang lah mesej dia. tapi maksud dia sama.

maka sedari hari itu aku sedang berusaha untuk menyiapkan sebuah cerpen yang bertajuk "putrajaya di hatiku".

setakat ini aku baru siapkan 1700++ patah perkataan dalam  muka surat. apa crita selasa tarikh tutup penyertaan tapi idea takda.

semasa di perpustakaan minggu lepas aku telah membuka laman sesawang (pergh ayat sekema) pnm.gov. web page library la. aku terjumpa pula satu pertandingan menulis esei. kalau korang rajin bolehlah tulis. tajuknya

”Tun Dr. Mahathir : Ikon Membaca Kebangsaan Penggerak Kemajuan Negara Bangsa” korang tulis dalam 1000-1500 perkataan je.

dahagakan maklumat? korang pergi la kat page pnm.gov tu...

15 October 2011

[politik] anak muda

Memperlekehkan anak muda
Oleh Amaluddin Zhafir

“Generasi muda perlu diperlengkap dengan latihan dan kemahiran bagi mempastikan peranan mereka dalam pembangunan negara… Potensi setiap golongan ini mestilah digembleng dan dioptimumkan, idealisme mereka mesti digilap, kreativiti mesti dipupuk dan bakat mereka dibajai untuk terus berkarya.” – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam pembentangan Bajet 2012 pada 7 Oktober 2011.
“‘Gembleng. Optimum. Perlengkapkan. Setiap golongan. Gilap. Pupuk. Mesti.’ Ayat-ayat ni aku saspek ada bau-bau komunis ja…” kata seorang penganggur kepada penulis, ketika mendengar ucapan Najib yang disiarkan secara langsung melalui kaca TV di sebuah restoran di ibu kota.

Sementara seorang rakan yang satu lagi pula memberi respon, apa yang dikatakan Najib hanyalah sebagai “janji pilihan raya, ayat-ayat politik.” Tepat dan padu analisa mereka.
Anak muda ditolak ke tepi
Realitinya, begitulah andaian kasar golongan muda terhadap apa yang cuba Presiden UMNO itu mahu laksanakan melalui Bajet 2012 itu – kosong, tidak memberi apa-apa makna.
Dengan menolak ke tepi golongan idealis muda yang masih terawang antara idealisme dan realiti, rata-rata golongan muda yang datang dari pelbagai latar, pengumuman Najib itu hanyalah ungkapan ‘trying hard’ untuk menyedapkan hati rakyat Malaysia. Dan secara tidak langsung memperlekehkan golongan muda.
Bolehlah beliau berkata begitu, hasil Bajet-nya itu jelas untuk jangka masa pendek sahaja, dengan pemberian ‘sekali jalan’ yang nyatanya adalah untuk menarik undi secepat mungkin, sebelum rakyat lupa akan janjinya itu.
Dengan modal kononnya mahu membangunkan golongan belia, lalu dihamburkan wang ringgit, dibangunkan pula syarikat-syarikat bekepentingan kerajaan dan swasta dengan jutaan ringgit – yang belum tentu ada akauntabiliti dan ketelusan – untuk “pembangunan sistem pendidikan yang dapat melahirkan tenaga kerja berbakat, berkemahiran tinggi, mempunyai daya kreativiti serta berinovatif.”
Benar, setiap sebahagian besar kerajaan dalam dunia, dengan memetik kata Najib, “prihatin terhadap suara dan nurani orang muda.”
Begitu pun, tahap ‘keprihatinan’ Najib itu, tidak pula menampakkan ciri-ciri keperihatinannya terutamanya bagi golongan muda luar bandar, yang mungkin ketika rencana ini ditulis, sedang sibuk dengan aktiviti merempit, menghisap dadah, dan pelbagai lagi masalah sosial.
Tetapi punca terjadinya masalah ekonomi dan sosial golongan muda, jauh dari itu. Ia sangat berkait rapat dengan pembentukan dan pembangunan ilmu yang selama ini tertutup rapat.
Kuncinya di sini ialah kebebasan berfikir, untuk menggapai ilmu dan pemahaman yang jitu, bagi golongan muda. Inilah yang diabaikan BN sejak 54 tahun ini.
Jika Isaac Newton dilarang meluahkan idea kepada guru dan rakan sekolah, jika dia asyik terperap di bilik dan tidak bebas untuk berjalan menenangkan diri di bawah pokok epal, mungkin tiada kedengaran tentang graviti.
Jika Albert Einstein dikongkong daripada berhujah di sekolah, di university atau di mana sahaja kerana tiada tauliah, tentu dia tidak dapat menghasilkan teori relativitinya yang telah mengubah persepsi manusia terhadap ruang, masa dan gravity.
Najib yang ‘jauh ke hadapan’ masih mahu membawa rakyat Malaysia berhampiran lohong gelap di mana anak muda hanya dibenarkan menghafal dan dilarang bertanya serta berhujah mempersoalkan ‘tradisi’ kerana semua itu akan membawa kepada falsafah – dan falsafah itu dianggap oleh para pemimpin negara sebagai sesuatu yang menyesatkan, tidak berfaedah dan tidak membangun.
Garang anak muda, bila dewasa sama saja

Tiada kata seindah bahasa, tetapi bermadah sahaja tidak ada manfaatnya apabila Najib dan para Perdana Menteri sebelum ini memekakkan telinga dari jeritan garang golongan idealis muda Malaysia.
Apabila kebebasan untuk berpolitik, menubuhkan kelab-kelab yang berorientasikan idealisme dan falsafah dalam kampus dihalang untuk mekar kerana Akta Universiti dan Kolej Universiti, anak muda terus mandom.
Bagaimana pun, dalam ‘kegarangan’ golongan muda berjuang menuntut pemansuhan AUKU, tidak pula terdengar desakan dari pejuang pelajar ini untuk mendesak menuntut kebebasan akademik secara total – yakni menuntut subjek-subjek penting diwujudkan, contohnya pengajaran falsafah, perbandingan ideologi, antara agama, kesaksamaan gender, dan banyak lagi di tempat pengajian mereka.
Ini juga kesan ‘kejayaan’ AUKU yang bukan sahaja menyekat aktivisme mahasiswa tetapi juga menutup minda mereka, termasuk yang mengaku menjadi pejuang pelajar.
Kerana itu, apabila mereka menjadi graduan dan menjejak alam dewasa, politik mereka kekal terbatas kepada agama dan kaum, selain politik carma.
Jika Najib jujur prihatin terhadap nasib golongan muda yang selama 54 tahun ini dikongkong oleh partinya sendiri, beranikah beliau untuk ‘memandibungakan’ sistem pendidikan?
Memang tepat apa yang dikatakan Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang, “Bajet BN itu dicipta untuk memenangi pilihan raya akan datang, bukan untuk mereformasi dan mentransformasi sistem negara ini.”
UMNO dan BN sudah kering idea untuk mengubah segala ‘kekotoran’ yang dihasilkan mereka selama ini.
Bagi menutup bangkai gajah, Najib berniat pula mahu menubuhkan MyCreative Venture Capital, kononnya sebagai projek perintis ‘membangunkan belia’ dan memberi bantuan kepada golongan muda yang mempunyai idea kreatif.
Dengan modal ini, menurut kefahaman penulis, agaknya hasrat kerajaan untuk melahirkan lebih ramai Steve Jobs dan Bill Gates, masing-masing pengasas Apple dan Microsoft.
Kebebasan melahirkan kreativiti melahirkan kejayaan
Sedarkah Najib bahawa kebebasan yang ada dalam masyarakat di mana Newton dan Einsten (yang agak terkongkong pada masa itu) dan Bill Gates serta Steve Jobs (yang amat luas terbuka ruang kebebasannya) banyak membantu mereka menterjemahkan idealisme kepada teori, amalan dan produk?
Harapnya Najib sedar, jenis-jenis manusia pencipta dan saintis yang disebutnya dalam Bajet 2012 BN itu sebenarnya adalah produk dari sistem demokrasi yang bebas di mana kebebasan berfikir yang muncul dari kebebasan akademik dan peluang sama rata tanpa kuota.
Atau adakah secara halusnya, dengan memperbanyakkan syarikat-syarikat yang dikuasai kerajaan untuk ‘membantu’ golongan muda ini, Najib sebenarnya mahu melahirkan belia-belia yang bergantung harap pada subsidi kerajaan atau kontrak?
Ini tidak dapat dijangkakan, tetapi mengikut rekod rasuah, ketirisan, ketidaktelusan dan salah guna kuasa BN selama ini, adalah tidak salah untuk mencurigai niat halus Najib itu.
Yang paling aneh, walau tak sepelik mana, tiada pula mahu BN mencermin diri bersama Majlis Profesor Negara dan berfikir untuk memperbaharui sistem pendidikan Malaysia sedalam-dalamnya.
Meminjam kata-kata Presiden UMNO dalam Bajet 2012 itu, “Ilmu pengetahuan adalah tonggak kepada pembikinan sesebuah tamadun dan pelapik asas bagi mencapai kecemerlangan.”
Apakah ketam cuba mengajar anaknya berjalan betul?
Justeru, adalah mudah jika mahu memupuk dan membajai ilmu pengetahuan dengan memperkemas, memperbaiki corek camping sistem pendidikan, sebelum pergi jauh memberi modal kepada belia yang dianggap kreatif sahaja melalui syarikat-syarikat yang bakal tumbuh bak cendawan selepas hujan nanti.
Maksudnya, sistem pendidikan kekal tempang manakala sistem mengemis projek dan kontrak akan berterusan. Anak-anak muda pula terus kehilangan arah kerana kreativiti gagal muncul tanpa kebebasan berfikir, bersuara dan berekspresi.
Hanya peruntukan wang tanpa membebaskan cengkaman minda
Berkaitan dengan agenda BN memantapkan pembangunan pendidikan, Najib selaku Menteri Kewangan mengumumkan RM50.2 bilion akan diperuntukkan bagi sektor pendidikan dengan menyebut RM1.9 bilion akan diberikan kepada semua jenis sekolah.
Pun begitu, bunyinya tetap indah, gorengan bahasanya hasil karya penulis skrip Bajet 2012 sangat memukau. Memukau hanya untuk mereka yang dahagakan projek, dan mereka yang lembam dalam memahami maksud tersirat sebenar BN – mereka lebih utamakan pemberian wang ringgit berbanding pembangunan masyarakat madani yang benar-benar bebas dari cengkaman kerajaan yang tidak telus dan tidak menghargai kebebasan.
Benar seperti apa yang disebutkan rakan penulis sewaktu di restoran pada 7 Oktober lalu bahawa kata-kata Najib itu bersifat komunis dengan menawarkan kebajikan bersyuarat (tunduk kepada pemerintah) dan dalam masa sama merobotkan rakyat.
Setiap kali bajet atau peruntukan, hanya wang untuk mengekalkan apa yang ada. Kurikulum atau sukatan pendidikan masih di takok lama. Kalau sudah diubah kerajaan, ia sekadar menulis semula sejarah mengikut agenda politik.
Jika sistem pendidikan yang bebas, adil dan terbuka serta peluang sama rata mengikut merit dapat dijadikan budaya, bukan hanya Steve Jobs atau Bill Gates sahaja dapat dihasilkan, malah versi baru Plato, Aristotle, Ibnu Sina, William Shakespeare, Leonardo Da Vinci, Ludwig van Beethoven, Srinivasa Ramanujan dan Nikolai Tesla akan muncul.
Najib lebih rela ‘play safe’ semata-mata untuk kepuasan diri dan parti, dan untuk mengekalkan kuasa bagi pilihan raya umum ke-13 yang mungkin akan berlaku tidak lama lagi, sebelum rakyat lupa akan ‘kebajikan sekali jalan’ beliau.
Jika setakat itu sahaja keberanian Perdana Menteri, simpan sahaja Majlis Profesor Negara. Mana tahu suatu hari nanti untuk Bajet akan datang boleh ditubuhkan sebuah Muzium Profesor Negara untuk memperingati jasa-jasa mereka yang tidak membantu memupuk ilmu dan kebebasan berilmu kepada semua rakyat Malaysia.

**directly copy from 

http://wargamarhaen.blogspot.com/2011/10/memperlekehkan-anak-muda.html#more

[menulis] 4

"kalau orang bagi kau rm10 juta dan suruh habis kan dalam masa 2 hari, kau nak buat apa?" jawab fauzi dengan nada mengeluh. apa lagi yang mampu dilakukan selain mengeluh. wang sebanyak itu tidak mungkin dapat dihabiskan dalam masa yang sebegitu singkat. bersyarat pula. tidak boleh diberi kepada orang seperti menderma. mesti dibelanjakan dengan material yang tampak.

"gila kau. mana datang rm10 juta beb? kau kene nombor ke? kau rompak bank?" pertanyaan azman bertalu talu untuk mendapat penjelasan yang lebih jelas. terasa excited beliau dengan wang yang sebanyak itu. "kau bagi je kat aku sikit tahu la aku apa aku nak buat." sambung azman.

"itulah masalahnya. aku tak boleh bagi orang. aku kene belanja. jika tidak aku tak dapat lagi rm750 juta." jelas fauzi yang sedari tadi dahinya berkerut memikirkan masalah yang sedang menimpa dirinya ini. dulu masa takda duit banyak masalah sekarang duit dah banyak pun masalah. tak tahu mana nak di salurkan.

azman yang sememangnya excited dengan kata kata fauzi tentang wang rm10 juta itu tanpa disedari telah duduk bersebelahan sambil ditangan beliau sudah tersedia pen dan kertas. "haa. ni pen dengan kertas. kita nak berbelanja ni kene ada perancangan tak boleh main tabur je. rugi nanti. walaupun rm10 juta tu tak sikit tapi membazirkan amalan syaitan. kita kena berimat cermat."

**ide...idea

12 October 2011

[menulis] 3

"awak akan menjadi pewaris tunggal harta peninggalan tuan zaid" kata lelaki yang lagaknya seperti seorang peguam. fauzi yang masih dalam keadaan kaget dan tidak mengerti akan apa yang sedang terjadi cuba memahami situasi yang sedang berlaku dihadapannya.

"seluruh harta tuan zaid yang berjumlah rm750 juta akan menjadi milik awak sekiranya anda patuh kepada wasiat yang ditinggalkan. anda perlu melunaskan syarat syarat yang telah dekemukakan tadi dan kemudian harta itu akan berpindah milik kepada awak." sambung si peguam dengan kot dan memakai rambut palsu peguam sambil memegang sehelai kertas ditangan.

**********

sambil membelek belek sehelai kertas di tangan, fauzi termenung mengenangkan kisah yang bakal terjadi kepada dirinya. tak disangka beliau akan mewarisi sebuah empayar yang amat di segani di tanah air. namun bagaimana mungkin dia melunaskan segala syarat yang telah di tetapkan itu? teramat sukar dan canggung buat beliau untuk mematuhi syarat syarat yang dikenakan.

azman - rakan serumah fauzi - yang sedari tadi menonton televisyen melihat fauzi dari hujung mata sahaja. nampak benar yang beliau tidak keruan dan kerisauan seperti punya masalah yang amat besar yang tidak mungkin dapat terpikul olehnya sendirian. "kau macam ada masalah besar je ji? tak nak cerita kat aku ke? kot kot aku boleh tolong?" sergah azman sambil mengunyah keropok lekor.

***xda idea...

[jiwa jiwa luka] maaf

aku salah....

maafkan aku...

memang aku degil...

memang kadang aku tak faham bahasa...

aku ingat aku boleh kau berubah...

tapi aku silap...

mungkin ini yang terakhir...

dengan harapan aku dimaafkan...

dan persahabatan kita kekal seperti tiada apa berlaku...

**kepada yang berkenaan**

09 October 2011

[jiwa jiwa luka] marah

bukan aku marah. namun setiap kali aku bercakap aku kene marah.
kalau aku tak cakap kene marah.
cakap baik baik kene marah.
kalau cakap penuh nista kene maki balik.
keluar nada suara biasa kate aku marah.

kenapa aku sering di persalahkan?
ape salah aku?
kalau membantu pun kene marah.
apa patut aku lakukan?

aku runsing runsing ni yang jadi lapar ni.

**untuk mereka semua

[puisi] pilihan

aku pening
fikiran celaru
kepala berdenyut
perasaan gundah gulana
mata liar
tangan merayap

tanpa arah tujuan
aku tidak tahu
apa aku mahu

**9 oktober 2011, 219, bmi gombak

[puisi] berubah

tadi hari panas
tiba tiba hujan turun mencurah
dengan angin yang menderu

sejuk didalam bilik
dengan hawa dingin pada tala terkuat
membuat aku menggigil
walau punya baju panas

masing masing berbunyi
dengan perihal mereka
berkenaan pelajaran juga bukan
aku masih tidak tahu arah
mana yang patut aku tuju

**1 oktober 2011, 227, bmi gombak

[puisi] terkurung belajar

tengahari waktu panas
didalam bilik berhawa dingin
duduk mengadap papan putih memerah otak untuk ilmu mendatang

hari ini hari sabtu
ramai yang duduk bersenang dirumah
menonton filem hindustan
bermesra dengan ahli keluarga
bersantai bersama rakan taulan

aku tersadai di tengah tengah bilik
melihat mereka yang khusyuk
khayal dengan kata kata guru
juga menguap kebosanan

aku menunggu waktu tamat
untuk pulang ke rumah
untuk minum petang
bersama si dia

**1 oktober 2011, 227, bmi gombak

[part time] wifi lagi

celaka apa ntah pagi ni. semalam ok je. hari ni aku nak buka fesbuk tak boleh. takkan lah technician bmi buat kerja malam malam block fesbuk. itu sesuatu yang tidak mungkin.

[kahwen] amen nikah

semalam aku sempatlah menyibuk kat masjid. untuk majlis pernikahan amen dengan bini dia. aku sampai lambat sikit sebab biasalah aku naik dengan orang. orang tu ucu. time time orang nak gerak baru nak isi minyak lah...

aku masuk masjid tengok orang dah duduk. ada yang bersila ada yang bersimpuh. orang melayukan penuh dengan tertibnya. aku melangkah masuk dengan konfiden. aku nampak amen dah bersila depan kadi. aku ingat dah setel. rupa rupanya baru mukadimah.

amin bagi aku guna d80. aku tak tau sapa punya. yang penting aku dapat menembak. puas gak lah menggodek sebab tak pernah pegang. hasilnya banyak juga gambar kat kamera tu. kamera aku? ucu pegang. gambar gambar kat bawah ni semua hasil tembakan ucu.



amin tenang selepas 3 kali lelap

awek pengapit yang lawa

pengantin perempuan dengan mas kawen 

pemberian mas kawen

menyarung cincin emas
amin masa kat rumah

kekacakan amin pudar semasa bergambar dengan aku

beberapa perkara yang perlu di ketahui anda semua semasa hari kejadian ini.

1. awek pengapit yang lawa itu rupa rupanya telah dimasuk jarum oleh asan basri sebelum aku dan ucu jumpa. berita dari amen mengatakan bahawa asan telah maju setapak sehingga membawa berjumpa ibu bapa beliau ke rumah awek pengapit yang lawa tersebut. harap kisah silam asan sebagai seorang gay tidak diketahui awek pengapit yang lawa tersebut.

2. masa minum petang di rumah pengantin perempuan kami dihidangkan dengan kuih muih. tetapi yang paling penting mereka juga menghidangkan pulut dan sambal. pada mulanya aku ingat amen yang supply pulut sambal tetapi mengenangkan tiada ayam goreng maka aku amat pasti ia bukan hasil tangan amin. pulut ayam yang amin dengan wan buat dulu memang pergh. cuma tiada market disini.

3. pak imam memang best. dari lepas asar sehingga 630 baru setel. memang legend la dia punya syarahan agama. dari bab orang kawen sampai ko dapat cucu nanti. aku rasa imam tu orang pas sebab ustaz umno mana reti sangat bab bab agama ni. ke laut lebih.

yang pasti seorang lagi rakan aku telah selamat diijabkabulkan. ini bermakna semakin kecillah grup orang bujang. nanti majlis di perlis tinggal aku dengan bob je lah. yang lain diharap kamon lah gerak beramai ramai.

**gambar purely direct from memory card. no editing b'coz i have no medium to do so.

[menulis] 2

sementara itu di sebuah rumah agam yang terletak di pinggir bandar. kelihatan beberapa penduduk tempatan dan saudara terdekat sudah memenuhi ruang laman hadapan rumah agam tersebut. ada yang berkopiah dan ada juga yang bersongkok tinggi. ada yang sedang menyiapkan kelengkapan untuk memandi. kolong, tong tong air sudah di pinjam dari surau berhampiran. hanya menanti sekujur tubuh kaku tiba dari hospital.


para pembantu rumah sedang teresak esak menangisi akan pemergian tuan rumah tersebut. seakan tidak percaya sehingga ada antara mereka yang pengsan. ada yang mengaji dan juga yang membaca yaasin. untuk di sedekahkan kepada tuan yang dikasihi.

ketua pembantu rumah sibuk masuk keluar rumah. pelbagai perkara perlu di selesaikan. dari menyedia tempat bermandi sehingga tempat mengkafan. beliau juga perlu menguruskan surat mati untuk diedar kepada mereka yang datang menziarah.

**diminta reades memberi idea atau komen. sumbangan anda amat dihargai

[menulis] 1

ketika itu hujan turun dengan lebatnya. fauzi yang menunggang motosikal tidak dapat memulakan perjalan untuk pulang ke rumah. jam di tangan sudah menunjukkan pukul 7. beliau duduk di meja tepi sebuah kedai minum barat. ditemani laptop pemberian syarikat beliau bekerja.

sedang fauzi mengemaskini status beliau di laman sosial facebook beliau didatangi oleh lima orang lelaki. mereka berbadan sasa juga memakai kot. fauzi yang seperti tidak mengerti akan apa yang sedang berlaku hanya bertindak selamba dan meneruskan bermain angry bird. fauzi gemar bermain angry bird kerana beliau suka melihat babi babi itu meletup.

sorang daripada lelaki yang berbadan sasa itu memulakan bicara."Encik fauzi? anda perlu ikut kami"

fauzi yang masih terpinga pinga tidak menghiraukan lelaki tersebut kerana beliau terlallu asyik melayan angry bird.

lelaki tadi bersuara lagi tetapi kali ini dengan suara yang agak kasar. para pelanggan di kedai tersebut memandang dengan wajah curiga. fauzi memandang lelaki tersebut dan terkejut kerana tidak menyedari akan kehadiran mereka. "apa boleh saya bantu" kata fauzi yang kaget.

"encik fauzi perlu ikut kami" tegas lelaki yang berbadan sasa tadi. lagaknya seperti ketua kepada mereka berlima.

"tapi saya dah nak balik ni. waktu kerja saya sudah lama habis. kalau nak jumpa pun esoklah." jawab fauzi yang cuba untuk meloloskan diri dari mereka yang berbadan sasa tadi. salah seorang daripada lelaki berbadan besar terus memaut tangan kanan fauzi dan terus mengiringi fauzi yang masih tidak faham apa yang sedang berlaku.

**diminta readers memberi idea atau komen. sumbangan anda amat dihargai

08 October 2011

[puisi] di awang-awangan

terduduk di sudut
menyiapkan tugasan
bersama teman
tiada kesudahan

berkumandang siaran radio
dengan lagu lagu terkini
siaran di televisi
dengan perlawanan bola sepak

manusia manusia yang lain
dengan urusan mereka
belajar untuk peperiksaan
melayari internet secara percuma

yang datang untuk mengisi perut
makan bersama yang tersayang
makan bersama rakan
makan sendirian

aku
masih berfikiran
mengapa dipersalah
sedang aku hanya bermesra

[jiwa jiwa luka] tak faham

sekarang ok. tetiba berubah.

sekejap ok. sekejap ko.

aku tak faham dengan 1 jenis makhluk ciptaan tuhan.

PEREMPUAN

kenapa aku sering dipersalahkan walau cuba buat benda baik.

kenapa aku diherdik jika aku cuba berkelakuan budiaman?

siapa yang tidak faham dan salah faham?

letih berfikir aku perlukan makanan

[politik] bajet 2012

petang tadi mat mongol becakap pasal mana duit nak salur. macam macam tempat dia nak bagi duit. ada yang dia potong ada juga yang dia bagi. tak tertinggal gula gula sebelum pilihanraya.

malam ni kenalan phd mesej tentang sesuatu yang serius;

phd : ko percaya tak pada ungkapan "Belia Harapan Bangsa"?

aku : memang belia harapan bangsa. dunia untuk anak muda - isham rais. tapi selagi orang tua terus mengongkong dengan kuasa yang mereka ada anak muda tak jadi apa.

phd : bernas jawapan ko. tapi ungkapan tu dah tak boleh pakai lepas ni. yang tepat " Belia terus menganggur, si tua terus bekerja hingga lanjut usia(60)".

aku : betol. aku tak tau kenapa nak simpan orang tua dalam sektor sedang mereka cuma makan gaji buta. kerja yang boleh disiap dalam 30 minit jika sektor swasta memerlukan 3 hari untuk mereka. mat mongol kata akan ada peluang baru akan dibuka.

phd : mungkin dia lupa sejarah politk lalu. cukuplah dengan kumpul mahasiswa/i um, ukm, uitm n uia. dah boleh dapat undi majoriti untuk negeri selangor. dia terlepas pandang. kesian.

aku : mungkin mat mongol ingat dengan rm200 dapat jadi gula gula untuk budak budak lupakan pasal umur 60 tu kot.

phd : pada pandangan aku berlaku satu bentuk penindasan oleh golongan konvensional(orang tua) untuk kepentingan peribadi. even elaun MP tak kira apa parti dinaikkan. dan mereka bersorak gembira.

last sekali kenalan phd memberi peringatan yang paling penting.


phd : p/s. usop jom kita daftar pasrti KITA. dengar ada kosong lagi.

gurauan pasti KITA oleh kenalan phd memang kerap berlaku. tak tahu pula apa motif sebenar beliau sama ada untuk memperlekehkan KITA atau memang ada niat tersirat. tetapi yang nyata beliau pernah berkata "kita masuk KITA pastu daftar sebagai calon. kacau undi dah tentu BN bayar nanti." disambut dengan hilai tawa. hahaha.

apa yang pasti tindakan mat mongol melanjutkan had persaraan sehingga 60 tahun banyak mendatangkan masalah kepada anak muda. para graduan terutamanya yang sering kali mendapat masalah ketika baru melangkah ke alam pekerjaan. baru sebelah kaki melangkah telah di bentes dan terjelepuk ke tanah.

seringkalli kita di sogokkan dengan cerita tentang peluan kerjaya diluar sana. "20000 kekosongan di karnival kerjaya". jika jawatan kosong yang ditawarkan sebagai pelayan kedai mamak adakah ini yang perlu dipilih oleh para graduan? apalah guna belajar bertahun, menanggung hutang pada ptptn, ketok duit mak bapak tiap tiap bulan. last last tersadai kat kedai mamak. memburuh di kedai makanan segera. lebih teruk hanya terperuk terus menghabiskan harta orang tua?

orang muda sering dipandang lekeh oleh golongan tua yang rasa mereka sudah cukup berkuasa. lagi pula disokong oleh anak anak muda yang hanya tahu membesarkan perut masing masing tanpa memikirkan tentang rakan seusia mereka. mungkin perlunya gerakan seperti tahun 1974 untuk menyedarkan anak anak muda ini? atau terus membisu, rela dihinjak?

aku bukanlah seorang pemimpin. aku cuma aktivis yang rela dipimpin. aku akan bersama mereka yang terus cuba menegakkan yang benar. diharap akan muncullah isham rais ke-2 untuk dekad ini.

06 October 2011

[kahwen] pre-wed amen & syafiq

hujung minggu ni 2 orang kawan aku akan kawen. sorang kawan sekolah menengah sorang lagi sekolah universiti. mereka ber-2 sama usia dengan aku tapi dah nak kawen. ye la. sudah jodoh mereka.

aku rasa dulu aku ada pernah sebut (sound) kat dorang. pasal nak kawen ni. kalau time aku sekolah memanglah aku tak datang. tapi rasa bersalah juga kalau tak datang kawen dorang ni.

amen kawen buat kali ke-1. harapan la lu nak ke-2 bro. haha. tak silap aku bakal bini dia ni dulu pernah aku jumpa dan pernah lepak sekali. maen kate tu sepupu die. serius sampai hari ni aku percaya tu sepupu die. nasib baik aku tak ejas. haha

masa lepas lepas amen kate awek tu sepupu die aku tengok die bukan maen mesra lagi. manada orang mesra dengan sepupu sampai macam tu. fikir aku. tapi sebagai seorang yang tak suka bersangka buruk maka sebab itulah sampai hari ni aku percaya yang awek tu sepupu die.

tujuan aku tulis ni bukan apa cuma aku dalam dilema sekarang ni. nak pergi ke tak? kita sering di'omok'kan jika tak pergi jemputan kawen orang nanti kita kawen orang tak datang. celaka ape ntah hari tu membe aku yang lain kawen time 1 mei. sanggup aku tak pergi KL metalcamp. pastu kawan kitornag yang lain kawen die tak datang. bukan jauh pun die kat jalan kebun. so teori orang dulu dulu ni memang menipu banyak.

jadi akhir kalam. aku nak kene pergi ke tak? hadoiyai....

[hiburan] pengaruh cerita

filem kita wajah kita...

itu yang dicanangkan oleh finas tak lama dahulu. pernah suatu ketika tidak lama dahulu ketika cerita lawak dan hantu keluar sama kuat. tertanya aku adakah kita ini berwajah hantu lawak?

tadi aku tonton filem hantu bonceng. aku tengok yang donlod punya. serius aku tak nak bazir duit untuk tengok cerita melayu kat wayang. dan ternyata aku tidak salah memilih untuk tidak menonton di pawagam. cerita yang serius akan merosak. 1. rosak bahasa. 2. rosak anak bangsa.

filem ini di tonton oleh semua lapisan umur. anak anak pastinya terhibur dengan zizan. tak salah untuk menyampaikan segala yang benar tentang alam rempit tetapi batas bataskanlah. segala pertuturan anda menjadi buah mulut anak anak. buruk benar jika anak anak kecil bercakap pasal celup.

kadang aku sedih dengan anak bangsa aku. tapi mereka yang sibuk memperjuangkan ketuanan lebih tahu. harap mereka peka terhadap semua ini.

05 October 2011

[fesyen] tunjuk ***** v2.0

setelah malam semalam yang panjang - 430 baru aku balik - dengan pelbagai ranjau yang perlu aku hadapi sebagai seorang hamba di atas muka bumi tuhan yang maha pencipta.

semalam aku bercerita tentang awek yang duduk meja bertentangn dengan aku yang pakai baju jenis tunjuk tetek. tadi siang masa di rumah aku tatkala aku menonton tivi. aku jenis yang suka tukar tukar siaran sehingga aku sendiri tak tahu nak tengok rancangan apa.

maka terhentilah aku di siaran tivi3suku. rancangan telenovela. drama bersiri dari latin (mexico biasanya). 1 analisis segera telah dibuat oleh aku. dengan gaya pakaian yang dipakai oleh para pelakon juga orang awam yang sedang memerhatikan mereka berlakon dapat aku simpulkan bahawa fesyen baju nampak tetek adalah dari pengaruh drama telenovela. cara pakai mereka ternyata amat menarik aku sebagai seorang lelaki. akan tetapi disebabkan madrasah alhijrah masih belum habis aku terpaksa menukar siaran semula.

jadi. apakah salah pelakon telenovela yang berpakaian begitu sedangkan ianya adalah pakaian yang biasa di paki oleh masyarakat disana? atau adakah salah wanita wanita disini sedangkan mereka cuma meniru gaya pakai mereka yang dalam suasana iklim yang lebih kurang sama dengan mesia? tidakkah mereka tahu bahawa negara arab lebih panas dan wanita wanita disana masih mengenakan purdah dan jilbab?

[jiwa jiwa luka] kerja

katanya mahu bekerja di melaka...
nak dihalang siapa aku...
tak dihalang aku merana...

jangan pergi...
PLEASE!!!

[kerja] bisnes baru

sorang kawan ada mintak idea untuk buat bisnes. sekarang ni dia dah ada kedai runcit terletak di shah alam. berdekatan dengan uitm. pulangan? 2k-3k bersih sebulan. tapi kata beliau tak boleh kaya macam ni. dia nak kaya cepat.

so dia mintak aku sajes apa apa bisnes yang boleh di buat untuk cepat kaya? aku ada memikirkan beberapa seperti; 1. sarang burung 2. kedai makan 3. pam minyak 4. construction.

yang pasti apa yang aku fikirkan untuk dia mesti ada pulangan untuk aku. bukan maksud aku untuk amek komisyen tetapi lebih kepada menjadi pembantu beliau mungkin. kiranya win win situation la.

dear readers; kalau ada apa apa idea yang boleh dikongsi bersama. diminta agar anda membantu.
tq

[menulis] idea

sekarang ni macam macam idea datang menjengah kepala otak aku untuk menulis. aku ingat nak tulis balik cerita aku hari tu.

masalah sekarang aku takda laptop.serius aku perlukan laptop untuk menulis kembali. kertas kat rumah tak cukup. bajet pun cukup cukup makan je. mana ada sen nak beli kertas.

lagi pula aku tengah takda kerja. nak cari kerja atau nak buat kerja? aku tak tahu mana 1 aku nak buat. nak cari kerja banyak yang dah ban aku sebab aku tak report lepas dorang offer aku macam macam. nak buat kerja modal pula takda.

got to do something for living.

[fesyen] tunjuk *****

disebabkan aku tidak punya laptop, ujang dengan senang hati memberi aku pinjam laptop. bukan apa, untuk kesenangan beliau juga.

ada laptop tetapi tiada internet juga masalah sebenarnya. pada mulanya aku lepak rumah gadis gadis untuk buat kerja sekolah. setelah banyak kali aku sendiri rasa tak sedap. apa pandangan masyarakat setempat bukan? tapi kalau boleh aku still nak lepak sana juga. sedap mata memandang, banyak idea datang masa kat sana.

kemudiannya aku beralih ke mcD. time time awal pagi macam ni tak ramai orang. cuma 2-3 meja sahaja yang ada orang. lagi 1 meja tu budak budak kerja mcD duduk sambil tonton bola di tivi.

masalah di mcD ni cuma 1 je. yang datang makan sini macam macam 'pesen' orangnya. yang paling tak boleh tahan jenis awek awek yang pakai baju nampak tetek. pesen tetek nak tunjuk kat orang. memang lah banyak kat luar sana tapi janganlah kat mcD tempat aku nak buat kerja sekolah ni. kosentrasi aku terganggu dengan pandangan pandangan sebegitu. nanti kalau tak dipandang akan timbul 2 kemungkinan. 1. awek tu akan ingat aku gay. 2. awek tu mesti kecik hati sebab orang sekacak aku tak pandang tetek dia sedangkan dia berusaha untuk menunjukkannya.

petang isni lepas aku dengar fly fm. topik yang cuba diketengahkan oleh phat babes(betul ke eja) "woman love to be object of desire". dengan 1 contoh dimana brasil telah mengharamkan iklan dari lingerie company. rakan dj phat babes mengakui bahawa isteri beliau juga suka dijadikan bahan. sebagai contoh jika mereka keluar untuk bersosial bersama rakan atau membeli belah, beliau akan memakai sesuatu yang lebih menarik untuk di pandang sedang di rumah hanya biasa biasa sahaja. bila di tanya kenapa jawapannya supaya orang akan tengok.

begitu juga dengan para pemanggil. tidak kira lelaki atau perempuan mereka mengakui teori ini. antara alasan lain ialah supaya orang yang tengok akan berasa cemburu.

so; is it my fault if i'm looking at a woman wear a shirt with exposed boob?

01 October 2011

[hidup] laptop lagi

bilalah kutu nak hantar laptop ke rumah. duit sudah diberi. aku sangap sudah.

[part time] fuzzy

dalam meneruskan kesinambungan pembelajaran, kami perlu mengambil satu mata pelajaran digelar Artificial Intelligence(AI). AI disini seperti filem AI yang anda semua saksikan suatu ketika dahulu. tentang kemajuan teknologi.

dalam mata pelajaran AI ini kami perlu belajar tentang fuzzy logic. fuzzy logic ialah satu kaedah yang di gunakan untuk mempermudahkan kerja. kira macam kalau anda korang rasa c++ tu susah fuzzy ni tak lah sesusah mana. dia meng'improve'kan c++ korang tu.

untuk membuat program fuzzy logic ini beberapa software boleh digunakan seperti c++, Java, LabView. tapi apa yang paling penting ialah kita kene faham setiap software yang akan kita gunakan.

sekarang ni satu haram aku tak faham. macam mane nak buat ni!!!!!!

30 September 2011

[belog] suka

sengaja aku masukkan lagi satu entri. sebelum jam 12 tengah malam.

18 September 2011

[belog] readers

blog aku bukanlah femes sangat macam brader nara atau tt atau jejariruncing. oleh itu aku tahu siapa yang sudi membaca blog yang hina ini. ada di kalangan sahabat terdekat juga kawan kawan maya(fesbuk).

tapi aku terharu bila aku mendapat pujian dari seorang rakan yang sedang menyiapkan phd beliau dalam bidang bahasa. katanya penggunaan bahasa aku adalah baik. baik pada aku adalah pujian yang hebat sebenarnya. keh keh keh.

aku sebenarnya tak percaya sebab beliau sudi membuka blog ni. terima kasih sahabat.

[makan] tengah malam

semenjak kebelakangan ni aku ada juga mula bersenam. berjogging di tasik taman keramat biasanya di pagi dan malam hari. niat aku tidak pernah menyimpang dari untuk menjadi sihat. biasanya orang akan pandang serong dengan perlakuan aku untuk berjogging. meng'usha' awek kata mereka. sedang aku cuma mencuci mata sahaja.

aku mula berjogging ni pun bukan dah lama, baru lagi lepas raya. ye lah dah macam macam di sumbat. dengan makanan berlemak dan air yang manis, kandungan kolesterol dan gula dalam darah perlulah dikawal.


namun begitu setiap kali selepas aku keluar berjogging satu halangan terbesar dalam hidup aku akan menjelma. MAKAN! aku sering kali kalah dengan makanan.


selepas aku penat berjogging 5-6 round pusing tasik yang kecil itu. aku mula mencari sesuatu untuk di isi kedalam rongga perut. juga ada yang sudi meneman. nasib baik mereka jenis mencari makan seperti aku juga. dan malam tadi sekali lagi. nasi lemak kecik kat kg baru menjadi habuan terbaru. masa? jam 1 pagi. dengan ayam goreng sebagai lauk utama.

setelah di fikirkan kembali...agak agaknya... bilalah badan aku nak jadi cantik macam flanker all black???

[raya] bersama gadis

petang tadi aku dan 2 orang kenalan ke cheras untuk majlis rumah terbuka kenalan kami. jalan sesak bermula dari simpang keluar rumah sehingga ke simpang masuk rumah kenalan kami. memang letih kalau memandu(nasib baik aku cuma duduk belakang). nak kata sebab kerja, ramai yang bercuti straight 3 hari rasanya. aku rasa sesak mungkin kerna ramai keluar makan free.

sampai di rumah kenalan kami itu seperti biasa juadah yang dikenali sebagai laksa menjadi hidangan. laksa masakan ibu kenalan kami itu memanglah sedap. aku telah set dalam minda untuk belasah laksa sahaja. selepas menjamah laksa aku dipaksa untuk memakan nasi impit dengan rendang daging. pergh rendang dia memang best. bukan main podeh laie kata orang nismilan. tapi memang pueh hati.

lepas setel makan dan lepak sampai achong sampai kami pun blah. adalah 2-3 kali hujan turun dengan lebatnya. selepas ke rumah kenalan di cheras itu kami pun beraya ke sebuah rumah lagi di desa tun husin onn. kem mindef katanya. berkenalan pula dengan bakal pakcik. keh keh keh. orang yang baca jangan marah ha... azan maghrib lah baru kami ber-3 blah.

sampai rumah sinchan sudah tamat. sudah berapa bulan tak menonton.

17 September 2011

[raya] 2011

aku nak tulis stail che det.

1. tahun ni raya tak berapa meriah sebab wan dah takda. dulu tiap tiap tahun aku akan masak lauk raya dengan wan. bising macam orang kenduri. kalau orang tak biasa mungkin dikata kami sedang bergaduh. masa masak wan akan keluar macam macam petua orang dulu dulu tapi aku selalu membantah. sengaja aku begitu untuk buat wan marah. tapi wan tahu aku cuma bergurau.

2. tahun ni lagi sekali aku tak beli apa apa untuk raya. duit tarak. aku cuma dapat bagi sikit untuk mak dan bayar zakat. memang tak cukup sebenarnya. bila dengar lagu raya dari hujan aku rasa bersalah.

3. ingat projek kat tasek dapat lah kat kami orang. berangan je lah. semua dapat kat lee.

4. kawan kawan raya semakin sikit. ramai dah kawen.

5. kawan ayah datang bersama keluarganya. 4 orang anak. aku cuma menggoreng mi buat mereka. si ayah 3 kali menambah. anaknya yang ke-2 menangis semasa suapan pertama. pedas sampai menangis? ada juga orang begini.

29 July 2011

[makan] mi udang kuala sepetang

aku sampai sana petang. dah maghrib dah sebenarnya. tapi aku tak berhenti solat kat masjid sebab aku takda mood nak mandi lagi.

ada jugalah 3-4 buah kedai yang jual mi udang kat kuala sepetang ni. yang paling grand tutup pula lalu aku memilih yang banyak sign board masa on the way tadi.

kedai yang aku singgah ni memang bercirikan kedai kampung. takda ak dekored apa. yang pasti ada layar besar macam kat mapley. pastu kedai ni tak bestnye sebab nyamuk ramai. dah macam pesta nyamuk.

datang je mi atas meja aku lupa pesta nyamuk tadi. dengan keadaan udang yang berenang renang membuat aku hilang akal. ada 9 ekor aku kira. besar besar. kalau kat pasar yang harga 32 hengget punya. kepakaran aku mengopek udang guna sudu dan garfu tak boleh dipraktikkan kerna tak prektikal. aku kene guna tangan juga.

udang yang 9 ekor ni memang sedap, manis. tapi kuah udang dia rasa sos je. aku saspek dia tak masukkan udang masa goreng mi. yang pasti aku puas hati walaupun harga dia 12 hengget sepinggan.

gambar? klik kat sini ----------->>> mi udang

[sesuap nasi] taiping

ni kali ke berapa aku sampai taiping pun aku tak ingat. terima kasih haji malek sebab bagi aku job. alhamdulillah.

kat taiping ni ada sorang awek yang aku kenal. jadi beliau adalah bahan - penunjuk arah - untuk aku disana. selalunya kedai makanlah.

satu benda yang dikesali dia ni ialah masa aku kat taiping dia kata datanglah kamunting sebab tak tau sangat taiping.tapi bila aku dah sampai kamunting dia suruh aku cari kedai kat taiping pula.

aku kecewa punya awek begini.

[sesuap nasi] R&R

masa dalam perjalanan pulang daripada bekerja di taiping, aku berhenti kat kawasan rehat dan rawat tapah. rehat sebentar juga untuk menunaikan apa yang wajib. kemudian aku ke arah kawasan kedai makan. mencari makanlah. lapar pula lepas terhentak hentak ketika memandu.

masa nak makan kat meja depan aku adalah 2 orang gadis duduk untuknjamah makanan juga. aku saspek sorang tu pengkid. yang pasti rambut mereka unik. sebelah kaler hitam sebelah perang. lawa juga, tapi kalau aku buat dah tentu tak boleh masuk rumah.

apa yang aku respek kat dorang ni ialah dorang baca doa makan sebelum mula makan. siap tadah tangan 2-2. sepengkid pengkid dorang pun baca doa sebelum makan. aku baca bismillah je.

[bola sepak] fam mintak maaf

bukan sebab kalah semalam.

aku bukak berita tv2. berita inggeris. slot sukan.

FAM minta maaf kepada chelsea sebab sikap rasis penyokong mesia terhadap benayoun.

kenapa berita ni tak siar kat surat khabar atau pun tivi3suku? takut hilang sokongan?

[bola sepak] wcq - rimau lawan singa

game mesia kali ni aku tak dapat bekalan tiket. susah nak percaya sebab tiket habis. 90 ribu tiket game mesia habis. bunyi macam petaka pun ada. dari game mesia temasik dapat aku observe beberapa kejadian.

1. mesia cuma bermain dengan 3 orang pemain. kiper, anne no 16 dengan safi sali. yang lain macam celaka pun ada. hadi janggut 1st ball hancur. dulu masa sekolah pandai je marah aku. aidil masih bersemangat walaupun lutut koyak. yang lain aku malas nak citer.

2. k.rajagobal marah player temasik yang suka main baring baring. seriusly kalau korang lawan barcelona pun dorang akan buat benda yang sama. buang masa sekerap boleh. itu adalah tektik biasa.

3. perkara yang paling aku kesal sekali ialah sikap pemain mesia dari dulu lagi. bila kita tak datang stadium kata kitaa tak patriotik. datang pakai baju liverpool kata takda semangat cinta negara. tapi bila kita bagi full sapot korang hancurkan perasaan kami. aku ingat lagi game mesia lawan indon 2-3 taun lepas piala tiger. benda sama berulang. kamonlah. keperacayaan aku terhadap pasukan mesia makin pudar.

4. najib suroh ambik iktibar dari kekalahan. celaka ayat sama dari aku kecik.

24 July 2011

[camping] berkelah

berkelah di berkelah. faham? aku peduli apa korang tak faham. yang faham tu faham faham je la. apa aku merepek ni?

masa belajar dulu 2 kali kami orang panjat berkelah. masa 1st time tu main terjah je. anggota yang terlibat ialah bamin, amin londeh, yus, mus, aku. ada lagi ke? aku tak ingat. gambar tengok kat fesbuk aku. hehe. disebabkan ianya secara terjahan maka perancangan yang dibuat secara ringkas. pegi naik bas. mandi mandi. balik naik bas. just that.

berkelah dari jalan besar adalah dalam jarak 5km. benda benda terjah ni kita tak boleh jangka. maka menapaklah kami dari jalan besar sampai ke dalam. ada perkhidmatan pengangkutan naik luri 1 tan tapi kami sombong. haha. dipendekkan cerita sampailah dalam. mandi mandi nak balik.

dah letih letih nak balik. kene menapak 5km tu. korang bayangkan dah letih tak cukup tidur (aku tidur nyenyak dalam khemah) nak kene menapak balik. memang tak tercapai akalmu. maka bergeraklah kami. kadang yus depan. kadang amin depan. kadang aku depan. dah macam lumba basikal. tengah tengah letih menapak lori yang bawak orang keluar masuk melintasi kami. yus selamba cakap "apa barang naik lori. macam ni baru adventure"

amin londeh yang dah penat gila bersuara " ini bukan adventure. ini bangang" dalam nada marah.

kami semua terdiam sehingga jumpa jalan besar. adalah dalam 2km.

[agama] masjid

masjid adalah tempat suci bagi umat islam. walaupun aku bukanlah orang masjid tetapi beberapa perkara telah aku observe yang sering bermain di kotak pemikiran aku.

mula mula kita cerita pasal solat jumaat. bukan nak memuji diri sendiri tetapi memang setiap kali solat jumaat aku akan cuba mencari tempat yang paling hampir dengan mimbar. bukankah itu sunnah. semalam masa di kuliah ustaz azhar idrus aku lihat berebut rebut orang nak duduk depan. yang ramai kat depan ni orang orang muda. lebih kurang umur akulah. alangkah elok jika perkara yang sama terjadi ketika solat jumaat? ini tidak. jika aku terlewat ke masjid aku lihat mereka ini lepak belakang sekali. kalau boleh nak sandar kat dinding. tak sampai sengah jam pun dengar khutbah tu tak bengkok tulang belakang lah.

kemudiannya tentang kanak kanak yang membuat bising. sedang khatib berkhutbah mereka juga berkhutbah sesama mereka. kadang ada yang berlari sambil membuat bising. sedikit aku salahkan mereka kerna mereka masih kecil. patut ada orang dewasa yang mengawasi mereka. tetapi aku nak bagitau kat khatib tu. bukankah sedang berkhutbah hanya beliau sahaja yang boleh bersuara? gunakan kesempatan ini untuk memarahi kanak kanak yang membuat bising. aku percaya jika mereka dimarahi di khalayak pasti mereka ada sedikit rasa malu dan mungkin perkara ini tidak akan berlaku lagi.

tentang teks khutbah jumaat pula. seriusly boring. aku pernah juga terlelap semasa khutbah. tapi aku akan sedaya upaya untuk menahan diri daripada terlelap untuk mendengar khutbah. tidakkah mereka tahu yang teks yang mereka baca dengan 1 nada amat membosankan? aku pernah dengar ustaz kata perlu ada turun naik nada dalam berdakwah. kadang perlu dikeraskan suara. kadang perlu lembut.

bercerita pula tentang kebersihan. rata rata tandas di masjid pada tahap bolehlah. pernah aku masuk ke tandas masjid yang tersumbat. tahi bersepah. bukankah ini merosakkan pandangan terhadap islam? kebersihan itu sebahagian dari cabang iman. aku ada terfikir untuk form 1 company untuk jaga kebersihan masjid masjid di mesia ni tetapi aku rasa macam tak boleh berjayha sebab pasti otai otai tak setuju kerna sepatutnya segala kebajikan perlu di lakukan atas nama agama bukan untuk keuntungan. lagi pula apa fungsi tok siakkan?

korang biasa masuk surau surau di shopping komplek? bau kasut + kapet basah = busuk. jangan tipulah. memang itu 1st impression kan? tak ada yang terfikir pasal ni ke? we should do something to eliminate this kind of thing. apa guna belajar kat universiti dengan pelbagai jurusan. kalau korang sekadar nak kertas untuk gaji besar baik pegi mati. buat sesuatu untuk masyarakat.

*maaf jika menyentuh sensitiviti agama. it just from my point of view. islam tak menghalang kebebasan bersuara bukan? sekadar untuk kebaikan bersama.

23 July 2011

setahun yang lalu

Setahun yang lalu
Ketika dingin pagi masih menggigit
Suatu berita menerjah gegendang telinga
Menerobos ke kotak pemikiran
Membuat dunia seakan terhenti seketika

24 jam sebelum satu lagi episod bermula
Engkau menamatkan tanpa pengakhiran gembira
Bersama mimpi akan datang yang indah
Merancang untuk hari hari yang gembira
Getir di mata cuma seketika

Namun kita cuma insan kerdil
Rancangan megah tanpa hasil
Sang Pencipta yang maha penyayang
Bukan seperti kami
Sayang lahir bila tiada

Selepas setahun kami maasih berjuang
Ada yang terjatuh bangun kembali
Jua yang tersungkur tidak berdiri
Namun semangat semangat kau
Menjadi inspirasi buat kami

Pada tarikh ini
Setahun yang lalu
Tidak kusangka
Air mataku mengalir
Atas nama sahabat

*Al-fatihah buat Azaharie (19 Mac 1980 - 23 Julai 2010)

22 July 2011

[hidup] dekoret rumah

lepas bukak beberapa blog aku dapat idea nak dekoret rumah aku. bukan dalam tapi luar. aku nak transformasikan pokok pokok bunga kat rumah tu menjadi kebun sayur.

setakat ni aku dah berjaya menyemai pokok kari dan kunyit dalam pasu. lepas ni aku nak letak serai pulak lah. lagi pula aku nak tanam sayur sayur lain macam sawi kat belakang rumah dan tengok pokok ape yang sesuai tinggal dalam pasu. kalau ikot atok dah tentu dia tanam pokok mangga kat tepi rumah.

[hidup] aktiviti gila

aku ingat nak buat macam dorang ni lah...

http://bastambang.blogspot.com/

[sesuap nasi] kilang

korang pernah masuk kilang memproses makanan tak? sebagai pekerja yang kerjanya mengerjakan timbang, agak banyak kilang memproses makanan yang telah aku terjah. ada kilang tepung, kilang gula, kilang makanan segera, kilang coklat juga kilang telur dan kilang ais. banyak lagi sebenarnya kilang memproses makanan yang aku masuk.

korang tau tak apa terjadi semasa operasi pemprosesan berlaku? secara jujurnya kalau korang jenis lembut hati macam ucu atau penggeli macam apit, pasti lepas ni korang masak makan kat rumah je.

percayalah...

[hidup] baju putih

aku tidak punya masalah dengan gadis yang mengenakan t-shirt putih namun aku rasa lebih elok jika kalian mengenakan t-shirt putih yang kainnya lebih tebal atau di tukar sahaja kepada t-shirt yang bewarna lebih gelap.

sebagai seorang lelaki normal aku punya masalah bila berhadapan dengan situasi dimana gadis yang mengenakan t-shirt putih. lebih lebih lagi yang kainnya nipis. keadaan kain yang nipis menampakkan sosok badan kalian. kadang sehingga menyerlahkan warna bra. pernah aku lihat yang memakai bra pink juga tidak salah pun jika mengenakan bra hijau. tidak cukup dengan itu ada pula kadang kenipisan baju tersebut menyebabkan penampakkan pada susuk alur lurah di dada. ada yang kecil lurahnya tipis tatapi yang besar lurahnya bisa buat kalain hilang arah.

apa yang menjadi masalah kepada aku ialah aku terpaksa melihat segala yang berlegar dihadapan mata aku. mula terlihat kemudian melihat diikuti dengan merenung dan akhirnya aku cuba menafsir pula. banyak perkara yang berlegar legar di kotak pemikiran ku. kadan terpaksa aku ulang tonton sehingga berkali kali. aku sudah katakan yang aku cuma lelaki normal. harap kalian faham.

[jiwa jwa luka] marah

sms kadang bisa membuat orang bercakaran. mungkin kerna nada atau jua kerna lenggok bahasa yang digunakan.

aku dikata emo selepas beberapa sms yang ku ketik buat si dia. kata ku marah? tidak. mungkin dia salah faham. 

tapi mengapa harus aku terus dipersalahkan??

[hnd] ecstacy

baca tajuk saja sudah faham bukan. sebiji pil yang bisa membuat hidup kalian kacau dan bilau. namun bukan itu yang ingin aku ceritakan. ia tentang seseorang. ini cerita pasal wing jahat masa duduk hostel dulu.

antara yang menghuni wing jahat ialah botak. walaupun beliau nampak alim dengan janggut beliau yang lebat tetapi kepala beliau yang tidak berambut menyebabkan ke'alim'an beliau terhijab. bukan kerna apa cuma gaya beliau ada iras iras ahli kumpulan rock yang memuja setan. tetapi botak tidak. beliau kerap ke surau jika tidak dihasut hanif basri untuk lepak bersama.

ok lagi sekali. bukan botak yang menjadi subjek cerita kali ini. ecstacy yang akan diceritakan ialah seorang lelaki yang sopan, baju masuk dalam, sikat rambut belah tengah juga berkasut hitam. pendek kata macam orang gomen la. beliau juga 1 batch dengan kami. masuk pun sebagai lepasan spm macam aku. tetapi dia tak join dengan geng kami orang. sebab? kami orangkan jahat dia baik geng dengan budak poket belakang kat tepi juga budak krs.

apa yang menjadi masalah? raut wajah beliau yang kelihatan murung, sedih seperti orang dah habis dos. orang yang bertanggungjawab menggelar dia ecstacy ialah yus. sejak bila tu aku tak ingat tapi setiap kali jumpa memang kami semua akan panggil dia dengan nama ecstacy. nama sebenar ecstacy aku tak ingat. rusdi kot?

maka terjadilah suatu kisah. sedang pulang dari pasar malam. hari rabu. sebagai penghuni wing jahat tidak sah jika kami tidak membuat kacau. dari 1 bilik ke 1 bilik kami ketuk. bilik mie kelantan, bilik mudin, amin & sabahan. bilik botak & ecstacy adalah bilik terakhir sebelum sampai ke area bilik kami orang. kiranya ia bilik terakhir yang akan kami buat kacau.

yus dengan perangai pelik beliau mengetuk pintu bilik tersebut sambil memekik nama ECSTACY! ECSTACY! ECSTACY! ecstacy pun keluar dan sound balik. "mak bapak aku bagi elok elok nama aku rusdi(agaknya). suka suka ko panggil aku ecstacy" yus meneruskan perangai pelik beliau dan menjawab " blah la ecstacy orang nak mesra sikit pun tak boleh"

walau kejadian tersebut sedikit sebanyak memberi impak kepada kami namun sehingga habis belajar kami tetap memanggil dia dengan nama ecstacy. terima kasih yus. haha

11 July 2011

[agama] iktikad

bagaimana cara untuk beriktikad pada Allah lebih dari kita beriktikad pada duit?

tolong aku....

[filem] review - transformer

megatron mati.....

aku sedih.....

[jiwa jiwa luka] pelanduk 2 serupa

kata orang ada 7 orang muka sama dengan kita. betul ke? aku tak jumpa sorang pun lagi. kalau aku jumpa aku nak parut muka dia. kasi tak sama. haha

si 'dia' yang selalu bermain dalam ruangan jiwa jiwa luka aku pasti menjadi teka teki kepada mereka yang membaca blog aku ni kan? aku bagi siket lah kat korang. orang nya iras vanessa marcil. pelakon las vegas tu. bukan csi ye ni yang cerita kat kasino tu.



aku cari gambar dia tapi tak da 1 pun yang ada tahi lalat macam dalam cerita. ke tahi lalat tu untuk berlakon je. si 'di' juga bertahi lalat. di bawah bibir.

seriusly. wajah ini pernah buat aku tak khusyu' solat.