08 October 2011

[politik] bajet 2012

petang tadi mat mongol becakap pasal mana duit nak salur. macam macam tempat dia nak bagi duit. ada yang dia potong ada juga yang dia bagi. tak tertinggal gula gula sebelum pilihanraya.

malam ni kenalan phd mesej tentang sesuatu yang serius;

phd : ko percaya tak pada ungkapan "Belia Harapan Bangsa"?

aku : memang belia harapan bangsa. dunia untuk anak muda - isham rais. tapi selagi orang tua terus mengongkong dengan kuasa yang mereka ada anak muda tak jadi apa.

phd : bernas jawapan ko. tapi ungkapan tu dah tak boleh pakai lepas ni. yang tepat " Belia terus menganggur, si tua terus bekerja hingga lanjut usia(60)".

aku : betol. aku tak tau kenapa nak simpan orang tua dalam sektor sedang mereka cuma makan gaji buta. kerja yang boleh disiap dalam 30 minit jika sektor swasta memerlukan 3 hari untuk mereka. mat mongol kata akan ada peluang baru akan dibuka.

phd : mungkin dia lupa sejarah politk lalu. cukuplah dengan kumpul mahasiswa/i um, ukm, uitm n uia. dah boleh dapat undi majoriti untuk negeri selangor. dia terlepas pandang. kesian.

aku : mungkin mat mongol ingat dengan rm200 dapat jadi gula gula untuk budak budak lupakan pasal umur 60 tu kot.

phd : pada pandangan aku berlaku satu bentuk penindasan oleh golongan konvensional(orang tua) untuk kepentingan peribadi. even elaun MP tak kira apa parti dinaikkan. dan mereka bersorak gembira.

last sekali kenalan phd memberi peringatan yang paling penting.


phd : p/s. usop jom kita daftar pasrti KITA. dengar ada kosong lagi.

gurauan pasti KITA oleh kenalan phd memang kerap berlaku. tak tahu pula apa motif sebenar beliau sama ada untuk memperlekehkan KITA atau memang ada niat tersirat. tetapi yang nyata beliau pernah berkata "kita masuk KITA pastu daftar sebagai calon. kacau undi dah tentu BN bayar nanti." disambut dengan hilai tawa. hahaha.

apa yang pasti tindakan mat mongol melanjutkan had persaraan sehingga 60 tahun banyak mendatangkan masalah kepada anak muda. para graduan terutamanya yang sering kali mendapat masalah ketika baru melangkah ke alam pekerjaan. baru sebelah kaki melangkah telah di bentes dan terjelepuk ke tanah.

seringkalli kita di sogokkan dengan cerita tentang peluan kerjaya diluar sana. "20000 kekosongan di karnival kerjaya". jika jawatan kosong yang ditawarkan sebagai pelayan kedai mamak adakah ini yang perlu dipilih oleh para graduan? apalah guna belajar bertahun, menanggung hutang pada ptptn, ketok duit mak bapak tiap tiap bulan. last last tersadai kat kedai mamak. memburuh di kedai makanan segera. lebih teruk hanya terperuk terus menghabiskan harta orang tua?

orang muda sering dipandang lekeh oleh golongan tua yang rasa mereka sudah cukup berkuasa. lagi pula disokong oleh anak anak muda yang hanya tahu membesarkan perut masing masing tanpa memikirkan tentang rakan seusia mereka. mungkin perlunya gerakan seperti tahun 1974 untuk menyedarkan anak anak muda ini? atau terus membisu, rela dihinjak?

aku bukanlah seorang pemimpin. aku cuma aktivis yang rela dipimpin. aku akan bersama mereka yang terus cuba menegakkan yang benar. diharap akan muncullah isham rais ke-2 untuk dekad ini.

No comments: