12 October 2011

[menulis] 3

"awak akan menjadi pewaris tunggal harta peninggalan tuan zaid" kata lelaki yang lagaknya seperti seorang peguam. fauzi yang masih dalam keadaan kaget dan tidak mengerti akan apa yang sedang terjadi cuba memahami situasi yang sedang berlaku dihadapannya.

"seluruh harta tuan zaid yang berjumlah rm750 juta akan menjadi milik awak sekiranya anda patuh kepada wasiat yang ditinggalkan. anda perlu melunaskan syarat syarat yang telah dekemukakan tadi dan kemudian harta itu akan berpindah milik kepada awak." sambung si peguam dengan kot dan memakai rambut palsu peguam sambil memegang sehelai kertas ditangan.

**********

sambil membelek belek sehelai kertas di tangan, fauzi termenung mengenangkan kisah yang bakal terjadi kepada dirinya. tak disangka beliau akan mewarisi sebuah empayar yang amat di segani di tanah air. namun bagaimana mungkin dia melunaskan segala syarat yang telah di tetapkan itu? teramat sukar dan canggung buat beliau untuk mematuhi syarat syarat yang dikenakan.

azman - rakan serumah fauzi - yang sedari tadi menonton televisyen melihat fauzi dari hujung mata sahaja. nampak benar yang beliau tidak keruan dan kerisauan seperti punya masalah yang amat besar yang tidak mungkin dapat terpikul olehnya sendirian. "kau macam ada masalah besar je ji? tak nak cerita kat aku ke? kot kot aku boleh tolong?" sergah azman sambil mengunyah keropok lekor.

***xda idea...

No comments: