10 May 2011

[part time] ulangkaji

dalam masa aku bernafas ni...
antara perkara yang aku tak suka...
ulangkaji pelajaran...

memang dari sekolah rendah lagi...
tabiat tidak suka mengulangkaji pelajaran ini...
telah menular di dalam jiwa aku...

maksud ulangkaji pelajaran di sini ialah...
ulangkaji untuk peperiksaan...

mula mula sekali aku nak beritahu...
aku memang tidak suka peperiksaan...
sebab aku teruk dalam peperiksaan...

bab bab menghafal teori memang aku fail...
namun jika benda itu nyata...
yang boleh di lihat atau di bayangkan...
ia sesuatu yang amat menarik bagi aku...

contohnya semalam...
peperiksaan robotics...
70% daripada soalan ialah teori penghafalan...
lagi 30% ialah pengiraan...

korang semua sudah mengetahui kehebatan aku dalam matematikkan...
tidak perlu di nytakan lagi disini...
(terdapat unsur unsur riak disini...astaghfirullah)

back to story...
aku tidak dapat menjawab dengan cemerlang...
aku cuma tulis apa yang aku ingat sahaja...
nak tiru tasha...
duduk silang meja pula...

sepatutnya...
institusi pembelajaran menitikberatkan tentang perkara ini...
tidak semua pelajar boleh menghafal sebegitu banyak teori...

manusia di lahirkan dengan pelbagai kelebihan juga kekurangan...
untuk pelajar seperti aku...
yang amat mementingkan praktikal daripada teori...
adalah tidak adil 40% markah keseluruhan...
adalah daripada peperiksaan akhir semester...
itu tidak termasuk 20% daripada peperiksaan pertengahan semester...

sistem pembelajaran yang tidak adil ini...
banyak merugikan para pelajar...
seperti aku...
apabila berhadapan dengan dunia pekerjaan...
kerna apa...
kerna pada peringkat awal memasuki alam pekerjaan...
saringan resume akan dibuat...
selalunya kami akan kandas kerna pointer cgpa yang tidak gempak...

contohnya...
exxonmobil mengambil fresh graduate yang pointer 3.5 keatas...
memang mereka pelajar cemerlang...
dean list lagi...

tetapi...
adakah mereka hebat dalam arena pekerjaan???
tidak semestinya...
kerna apa???
kerana mereka orang teori...
mereka akan cuba menegakkan teori yang mereka belajar...

namun begitu...
bagi pelajar pelajar seperti aku...
apabila memasuki alam pekerjaan...
kami adalah pelajar yang sudah biasa dengan praktikal...

tidak sukar untuk kami memahami sesuatu perkara...
kerna kami sudah biasa dengan keadaan begitu...

sebagai contoh...
pernah dalam satu temuduga...
aku ditanya...
sila lukiskan AND gate dan OR gate...
sumpah aku lupa...
hahaha...

jadi untuk meng'cover'kan diri...
aku lontarkan soalan pula kepada beliau...
"bukan aku tak nak lukis tapi...
adakah benda ini akan membantu dalam membuat kerja nanti???
perlukah aku mengetahui jenis gate semasa membuat kerja nnti???"
aku dapat kerja tu...
tapi ku tak pergi...

so my point is...
peperiksaan banyak menyusahkan pelajar dari segi pemarkahan...
kerna street smart is not a book smart...

i rest my case...

No comments: