29 May 2011

[bola sepak] UCL finale 1

final yang menemukan dua buah kkelab yang berlainan latar belakang. sebuah pasukan bandar yang sangat terkenal, manchester united dan sebuah kelab negara yang memang dikenali dengan kehebatannya, barcelona. seperti dalam entri aku yang lepas menceritakan tentang terkenalnya pasukan daripada england kerana strategi pemasarannya, media media yang menggembar gemburkan tentang pasukan mereka. jadi tidak terkejut aku ke rasta plaza awal pagi tadi melihat pengunjung yang hadir rata ratanya adalah pasukan dari england.

cuma sekelompok peminat yang menyokong kelab catalan walaupun aku tahu mereka tidak true barcelona -banyak yang sokong barcelona sebab messi dan penyokong liverpool yang butthurt - tetapi ia sudah cukup untuk menghangatkan suasana.

barcelona seperti biasa dengan tektik tiki taka mereka yang terkenal. kelihatan juga menyu cuba untuk menggunakan tektik yang sama tetapi fail. apa rahsianya? kami bertiki taka sejak sekian lama dan bukan hanya untuk perlawanan akhir. pemain pemain barca membuat para pemain menyu kelihatan seperti pelajar srjk(t). kelam kabut tidak kenal punca clearance terus sampai valdes. messi senyum sejak dari permulaan permainan memikirkan pemain menyu yang bersungguh sungguh. hehe

gol pertama sumbangan pedro telah membuat penyokong menyu sengap. kelu tidak bersuara muka cam cibai. namun gol rooney membuat mereka hilang akal. menari menyanyi bagai sudah menjulang piala. tidakkah mereka tahu baru 34 minit permainan berlangsung? mungkin ramai yang tidak faham tentang gol rooney. lain kali banyakkan membaca dan mengkaji ye.

begini. gol rooney adalah usaha mereka sendiri. iye aku mengaku bukan gol bagi tetapi mesti diingat bahawa salah satu rule yang kami terapkan di catalan ialah menghormati tuan rumah. memang boleh makan menyu dengan mudah. setakat 5-0 bukanlah sesuatu yang sukar. 1 gol untuk menyu sudah di reserve kan cuma masa dan ketika sahaja yang tidak diketahui kerna ia bergantung kepada usaha mereka sendiri. tidak percaya? mari aku bagi 1 contoh. la liga el clasico tahun ini. ketika di nou camp dengan mudah barca membaham 5 gol namun di barnebeu cuma seri 1 gol. tak cukup? rubin kazan pernah kalahkan barca di nou camp 1 gol dan ketika melawat mereka barca baham 4-1. apa 1 gol memang usaha mereka? memanglah tetapi kerna menghormati tuan rumah. faham? tak faham masuk longkang.

selepas 3 gol aku sudah menjangkakan tiada gol walau ramai yang berharapkan lagi. tak faham gak? gelanggang finale adalah yang terhebat. tidakkah aib bagi sebuah pasukan yang gah dimata penyokong mereka di ratah sampai 4 gol? lagi pula aku tengok xavi sudah tak main dengan iniesta lagi. ini tanda yang mereka sudah cukup. tak percaya gak? aku bukan minat barca macam menyu punya budak. tahu nak menang saja tapi sejarah tak tahu tektikal tak tahu. 20 years with barca is enough to say.

budak budak menyu tidak dapat menerima kekalahan pasukan mereka. biasalah siapa suka kalahkan tapi 1 fakta yang penting untuk mereka faham ialah barcelona adalah pasukan terhebat di eropah.


in catalan;
tot el camp
es un calm
som la gent blau-grana
tant se val d'on venim
si del sud o del nord
ara estem d'acord
una bandera ens agermana

blau-grana al vent
un crit valent
tenim un nom
el sap tothom
barca! barca! baaaarca!

jugadors
seguidors
tots units fem forca
son molts anys plens d'afanys
son molts gols que hem cridat
i s'ha demostrat, s'ha demostrat
que mai ningu ni ens podra torcer

blau-grana al vent
un crit valent
tenim un nom
el sap tothom
barca! barca! baaaarca!

translation in english;
a clamor rises
from the pitch
we're the blue and claret people
makes no differennce where we hail from
whether it's from the south or the north
now we all agree
one flag unites us in brotherhood

blue and claret flowing in the wind
one valiant cry
we've got a name
that everyone knows
barca! barca! baaaarca!

players
supporters
united we are strong
so much glory through the years
oh, the many goals we've cheered
and it has been proven, it has been proven
that no one can break us

blue and claret flowing in the wind
one valiant cry
we've got a name
that everyone knows
barca! barca! baaaarca!



No comments: