17 May 2011

[hidup] selamat hari guru

kepada warga pendidik...
1 hari untuk menghargai pengorbanan kalian...

profesion sebagai cikgu dulu...
dianggap sebagai tidak popular...
2nd class...
namun kini...
ramai yang nak jadi cikgu...
kenapa???
kerna gaji mungkin...

sekarang ia masih menjadi 2nd class...
kenapa aku cakap begitu???
sebab tidak ramai yang 'true' nak jadi cikgu...
contoh...
selepas graduate dari mana mana universiti...
ramai yang akan mencari kerja...
di sektor swasta yang menawarkan gaji lumayan...
atau kerajaan yang dijamin sumber pendapatan...
jamin ke???

selepas beberapa ketika...
setelah mencuba membuat resume yang kononnya hebat...
still...
tak dapat kerja seperti yang diharapkan...
minta jadi technician dapat kerja angkat telephone...
minta bahagian hr dapat kerja bank...
semua tidak memenuhi kriteria si peminta kerja...

beberapa ketika dahulu...
kerajaan membuat 1 program...
kpli...dpli...
untuk melahirkan guru...
ini ialah pilihan terakhir bagi mereka yang tidak mendapat kerja...
ia bukanlah pilihan utama mereka...
itu sebab aku cakap ramai cikgu sekarang...
tak 'true' dalam scene mengajar...

aku tak kata yang cikgu cikgu yang masuk dari...
kpli...dpli...
semuanya tak 'true' scene cikgu ni...
ada juga yang terpaksa guna jalan ni...
untuk memenuhi cita cita sekolah rendah mereka...
untuk menjadi seorang cikgu...

scene mengajar adalah 1 scene yang suci...
kepada mereka yang betul betul 'true' dalam scene ni lah...
banyaknye yang masuk scene ni cuma untuk sesuap nasi...
saudara mara aku..
kawan kawan sekolah aku...
kenalan kenalan aku...
yang masuk scene ni...
aku harap mereka 'true'...
ikhlas dalam mengajar...

aku tak boleh masuk scene ni...
walau seorang cikgu pernah berkata...
aku memang sesuai...
ada ciri ciri...
tetapi mak aku secara sempoi berkata...
"cirit anak orang nanti"...
hahaha

ada tak cikgu cikgu solo yang baca ni???
lu orang mesej la aku...
aku pun solo...
(ni dah merepek)...

ok...
cikgu...
guru...
instructor...
lecturer...
mentor...
doa ku agar kalian bahagia dunia dan akhirat...
diharap halalkan segala yang telah kalian turunkan kepada ku...

No comments: