07 May 2011

[jiwa jiwa luka] puppet

aku sering bertanya kepada mereka di sekeliling ku...
aku juga sering membaca...
buku buku...
majalah majalah...
blog...
internet reseach...

tentang apa yang patut aku buat untuk memikat hati wanita...

jawaban yang paling cliche...
be yourself...
wanita suka lelaki yang berterus terang...
tunjuk siapa diri mereka siapa sebenarnya...

namun aku hampa...
sangat sangat hampa dengan jawaban ini...
kerna jawaban ini sering menghampakan aku...

aku seorang rokes...
pakaian tidak pernah terurus...
lalu datang pendapat yang memerintahkan aku...
untuk memakai sesuatu yang lebih sopan...
yang lebih menarik...
ternyata...
itu bukan aku...

aku seorang yang tiba tiba...
seorang yang buat keputusan on time...
seorang yang selamba...
malu???sering tertinggal di rumah...

kerna sikap ini membuat mereka yang lain...
berasa malu dengan aku...
berasa malu semasa berada dengan public...
berasa malu dengan diri sendiri...

dan pabila aku bersikap begini...
mereka sering memerintahkan aku berubah sikap...
'sopanlah sikit sop'...
'dia tak sukalah kalau kau macam ni'...

then what you expect from me???
this is real me...
i live my life...
i love my life...

'cuba ko ubah cara pemakaian ko'...
'cuba ko cakap tu baik baik sikit'...
'cuba ko kurangkan sikap selamba ko tu'...
'dia tak suka orang macam ni'...
'dia tak suka kalau ko itu...ini...'...

DAMN!!!
ini semua ayat perintah...
kenapa tidak suruh...
'cuba ko jadi boneka...buat ape yang orang suka'...

aku cuba buat si dia suka...
aku cuba buat dia kenal...
aku cuba buat dia sayang...
siapa aku sebenarnya...
dan bukan...
suka...
kenal...
sayang...
pada...
PUPPET...

No comments: