28 January 2011

20. berkenalan

lokasi: kedai makan
waktu: balik solat jumaat

perkara ini baru sahaja berlaku...
panas lagi...

tatkala aku sedang dalam proses memilih lauk untuk makan tengahari ku...
berkira-kira sama ada mahu memilih daging masak kari atau ikan masak asam pedas...
datang seorang awek...
pergh....cun giler...

aku dengan gaya macho yang memang selama ini tersemat dijiwa...
buat ignore je dengan kehadiran beliau...
namun begitu aku masih mencuri-curi pandang wajah beliau...
dapat ku lihat yang beliau sedang membimbit sebiji topi keledar...
waaahh...minah rempit mungkin...

aku mashi lagi meneruskan gaya macho ku dengan menguis-nguis daging masak kari tadi...
manakala beliau sedang menguis-nguis sayur goreng...
jaga badan ku fikir...
iye lah...kalau tidak manakan dapat badan sebegitu...

setelah selesai membayar...
aku kembali ke motor berkuasa sederhana besar ku...
terlihat sebiji motor skuter bernombor pendaftaran negeri perak disisi motor ku...
barang kali motor beliau...fikir ku...
dan memang firasatku kali ini benar...
beliau ke motor tersebut...ego mungkin...sudah ku lupa...

bagi seorang aku...
menegur seorang wanita untuk memulakan perbualan adalah sesuatu yang amat ganjil...
tidak pernah lagi...
tapi kali ini aku seperti berani...

aku meng'hai' beliau...
lantas beliau menghadiahkan sekuntum senyuman...
aku...kaget...
sudah 'hai' nak cakap apa???
fikiranku bercelaru...
aku jadi panik...
lantas dengan gaya yang tetap macho...
aku menghulurkan kad namaku kepadanya...
dan berpesan..."jika sudi"

dengan masih macho...
aku start motor dan berlalu...
aku lihat di cermin sisi...
beliau masih terpinga-pinga sambil membaca kad namaku...

sekarang...
aku menunggu panggilan misteri dari beliau...

1 comment:

sky_olivercon said...

gile la pandir....berani...nice one lah...