06 April 2011

[hidup] atok

sabtu lepas wan meninggalkan kami semua...
buat selamanya...
bertemu sang maha pencipta...
40 hari sebelum itu...
wan uda telah pergi dahulu...
menyambut panggilan yang esa...

perkara ini sudah tertulis...
sekian lama di luh mahfuz...
cuma kita tidak tahu masa dan ketikanya...

wan uda ialah kakak kepada atok...
kesedihan akan kepergian orang yang tersayang...
berterusan buat atok...
namun apakan daya...
ini semua suratan takdir...

setiap hari aku melihat atok kesepian...
duduk berseorangan di atas katil...
biasanya ada teman buat berbicara...

tidak tahu bagaimana mahu memulakan...
kerna aku tidak lah begitu manja dengan atok...
yang aku tahu cuma bawa beliau beli ayam...
atau pergi gunting rambut di kedai wak bahaman...

aku melihat atok sedang menggosok kaki dengan minyak angin...
teringat wan...
aku sering menggosok kaki wan dengan minyak angin...
aku membantu atok...
kami rindu wan yang melatah jika aku menggigit kaki beliau...
kami rindu wan yang melatah jika aku menggaru tapak kaki beliau...

atok...
tabahkan hati mu...
kita semua hanya pinjaman dari yang esa...
kita juga akan dikembalikan semula...

No comments: