27 April 2011

[agama] jakim

aku bukanlah seorang yang alim...
serbanistas kata obe...
tapi aku seorang yang menganut agama Islam...
beramal pada rukun islam...
percaya pada rukun iman...

minggu lepas...
Sheikh Dr Abdul Rahman Ibn Abdul Aziz As-Sudais...
datang membuat lawatan ke mesia...
suatu yang amat beruntung kepada yang dapat mengikuti kuliah beliau...
aku tidak mendapat pengetahuan tentang kehadiran beliau....
jika ku tau mungkin aku bersama...

namun begitu...
orang yang paling agama kat mesia...
telah mengatakan kehadiran ilmuan ini...
cuba untuk menyuntik fahaman wahabi...
yang bertentangan dengan amalan di mesia...

aku ada juga belajar agama...
tidaklah sampai ke sekolah atau pondok...
setakat singgah di raudhah yang terserempak...
kata ustaz...
kita perlulah meluaskan fahaman dalam agama...
jangan menjadi jumud...

mungkin aku kurang mendalami perkara begini...
tidak tercapai tahap ilmu ku ini untuk bercerita tentang perkara ini...
namun...
secara relistiknya...
orang orang di jakim ni mestilah pergi haji atau umrah...
kemana mereka pergi???
sudah tentu bukan batu caves...
mekah al mukarammah...
sheikh sudais adalah seorang imam disana...

so kalau mereka pergi ke mekah...
siapa yang jadi imam???

kepada aku yang kurang pengetahuan agama ini...
sudah pastilah menjadi keliru...
nanti aku nak pergi mekah...
siapa nak jadi imam???
kene sheikh sudais kedepan...
takkan lah kau nak suruh beliau ketepi...
ataupun solat sendiri sendiri...

Islam itu luas...
jangan sebab nila setitik...
pandai pandai korang sambungkan...

No comments: