19 March 2011

[busut 2] puasa seorang pelajar

semasa belajar HND dulu...
kami orang tinggal di sri gombak...
rumah sewa itu diberi nama busut 2...
nama yang diberi oleh yusri...

so seperti umat islam sedunia yang lain...
bulan ramadhan kita diwajibkan berpuasa...
ia dinanti-nantikan oleh umat islam yang beriman...
namun bagi aku yang ketika itu tidak berapa nak beriman sangat...
terasa puasa sesuatu yang membebankan...

walaupun begitu aku tetap berpuasa...
ini kerna ia telah ditetapkan oleh agama...
aku juga sempat khatam 2 kali setiap kali ramadhan...

kehidupan sebagai pelajar banyak keterbatasannya...
contohnya makanan...
tidak bagi kami sebenarnya...
tinggal di kawasan yang majoritinya umat melayu...
jiran sebelah-menyebelah juga melayu...
membuat kami mudah menjalani ibadah puasa...

maka setiap petang juadah berbuka akan disediakan...
aku sebagai chef hanya menurut perintah dari pihak atasan...
biasanya hasan...hahaha
makanan feveret untuk juadah berbuka ialah mee goreng...
apa sedap sangat ke mee yang aku goreng sampai merekamenggemarnya???

cuma kadang-kadang aku bertukar menu...
bihun goreng...
(asan da lama ajak aku buat bihun goreng kat uma dia...aku ingat dia da rindu masakan aku lah)...
pernah sekali aku cuba buat nasi apa ntah...
yang pasti aku menonton bob lokman buat bersama shila rosli...
dalam nasi tu ada ayam...
disebabkan puasa maka nasi tersebut agak tawar...
namun rakan-rakan serumah ku tidak merungut dan licin juga pinggan mereka...

oleh sebab hidup berjiran...
bertukar-tukar juadah menjadi kemestian...
kadang-kadang makcik sebelah menghulur...
dan kami tak hulur apa-apa kembali...
cuma pinggan bersih sahaja...hahaha
(takpa kami makcik faham...orang bujang la katakan)...

namun jika ada sesuatu untuk dikirim...
ucu akan selalu meng'ofer' diri beliau...
kerna apa ya???
oh ya!!!
makcik sebelah ada anak dara yang 'lawa'...
mungkin pasl tu kot...

kawan-kawan ada jawapan???
hahaha

No comments: