01 November 2011

[hidup] runsing lagi

aku gila punya tak betul sekarang ni. segala yang aku buat seperti tidak menjadi. pepatah menyebut seperti jatuh di timpa tangga. sekarang aku bukan begitu. aku lebih teruk sebenarnya. sudahlah jatuh masuk dalam parit di timpa tangga kereta lalu langgar lopak air kena pada aku kemudian hujan turun dengan lebatnya paras air parit menjadi tinggi tangga tersekat dan aku tak dapat keluar dari parit seterusnya seekor anjing lalu sambil kencing kedalam parit kena kat aku ada pulak pempers dengan bahan buangan bayi yang di buang kedalam parit lalu mengenai muka tanpa dapat aku elak. lebih kurang beginilah hidup aku sekarang.

nak cerita masalah masalah yang sedang aku hadapi sekarang ini disini amatlah tidak sopan cuma apa yang boleh aku beritahu ialah jika ada orang datang kat aku dan bertanya "bang nak beli lembu saya ni sekor. saya jual kat abang singgit je" nescaya aku akan melukakan hati beliau kerna tidak dapat membantu beliau dalam urusan jualan beliau itu.

orang sering kata "setiap yang berlaku ada hikmahnya". mereka melaungkan perkataan sabar. aku juga begitu ketika sesiapa mengadu kepada aku. namun apabila segala yang berlaku itu jaatuh himpap atas kepala kita sendiri. apa boleh kita kata? bahu yang memikul lebih berat dari mata yang memandang.

aku cuba untuk tabah. aku cuba kembali ke atas jalan yang sebenar. tetapi aku tidak tahu dimana jalan itu. aku cuma terus berjalan dan terus berjalan sehingga aku sendiri tidak tahu itulah jalan yang aku sedang cari.

orang kata hidup umpama roda yang berputar. kadang kita diatas kadang kita dibawah. hidup aku pula umpama roda kereta kebal atau excavator. yang guna rantai tu. so dia panjang dan bukan bulat seperti tayar kereta atau motor biasa. oleh itu aku berada di bawah untuk tempoh yang lama. kene pulak excavator tu tengah lunch hour. makin lamalah aku diwah ini hendaknya.

No comments: